Renault tester overlegent elbilbatteri

Billigt, energitæt og miljøvenligt. Ampere, der er ejet af Renault, tester i samarbejde med amerikanske Stratus Materials et meget lovende batteri til elbiler.

Renault tester overlegent elbilbatteri

Ampere og Stratus Materials er gået i gang med test af en ny batteriteknologi, der har høj energitæt som NMC og lav pris som LFP.

Det kan betyde elbiler med lang rækkevidde til lavere priser fra Renault – læs om den nye LXMO-batteriteknologi her.

Se også: Se hvilke elbiler der er Bedst i Test

Renault tester ny lovende batteriteknologi

Renaults elbil-enhed, Ampere, har indgået et udviklingssamarbejde med det amerikanske selskab Stratus Materials for at teste en ny type batterimateriale, der helt undgår brug af kobolt. Det handler om såkaldte LXMO-katodematerialer (Lithium X Manganese Oxide), som skal prøvekøres i Amperes batterilaboratorium i Lardy, Frankrig.

Målet er at se, om teknologien kan bruges i fremtidige elbiler fra Renault-koncernen. De nye celler skulle have lige så høj – eller højere – energitæthed som NMC-batterier (nikkel-mangan-kobolt). Samtidig er de nye batteri lige så billige at producere som LFP-batterier, og gør heller ikke brug af kobolt, hvilket er godt nyt for miljøet.

Hvis LXMO virker i praksis, kan det mindske afhængigheden af dyre og problematiske råmaterialer og samtidig styrke Renaults mål om en europæisk batteriværdikæde.

Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027

Bedre elbiler fra Renault

Renault tester her en batteritype, der på papiret rammer det, alle elbilproducenter jagter: Rækkevidde som de dyre NMC-batterier og mere miljøvenlige, men pris og robusthed som de billigere LFP-batterier.

Hvis det viser sig at holde i virkelige biler og ikke kun i laboratoriet, så sidder Renault med et virkelig interessant kort, fordi det kan betyde elbiler med længere rækkevidde til lavere pris og med mindre miljøbelastning.

Men der er et “men”, for solid state-batterier banker på døren som næste batterigeneration, og mange forventer, at de kan levere endnu højere energitæthed og hurtigere opladning. Her ser Renault, i hvert fald udadtil, ikke ud til at være helt så langt fremme som nogle af konkurrenterne. Så selv om LXMO-sporet er lovende, kan det vise sig kun at være et mellemtrin, hvis solid state for alvor slår igennem i slutningen af 2020’erne.

Se også: Hvad er solid state-batterier? Se fordele og ulemper

Perspektivering

Kender du til de forskellige batterier til elbiler? Der er stor forskel på dem og deres miljøbelastning – læs om de forskellige batterityper her.

Vi anbefaler:
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Se priser på Danmarks billigste elbiler
Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler
TakeCharge: Fri og uafhængig opladning