Så hurtigt lynlader elbiler nu – til lavere pris

10-80 % på 10 minutter? På rekordtid er tiden for en lynopladning halveret og priserne på elbilerne med den hurtige opladning styrtdykket.

Så hurtigt lynlader elbiler nu – til lavere pris

For blot et år siden imponerede en lynopladning på 18 minutter, men nu nærmer vi os de 10 minutter  – samtidig er priserne på elbiler med lynhurtig opladning faldet meget.

Med endnu hurtigere opladning elimineres rækkeviddeangst og de lavere priser gør dem mere tilgængelige – se hvor meget hurtigere elbiler kan lynlade i dag.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Enorme forbedringer af lynopladning i elbiler

Mange elbiler skal stadig bruge omkring en halv time på at lade fra 10 til 80 procent ved en lynlader. Det har længe været normen. Men det billede er ved at ændre sig – og du behøver ikke længere købe en millionbil for at få virkelig hurtig opladning.

I starten var det Porsche Taycan, der satte tempoet. Med op til 270 kW ladeeffekt kunne den gå fra 10 til 80 procent på bare 22 minutter. Det var vilde tal dengang – men også vilde priser.

Så kom Hyundai og Kia med deres 800-volts teknologi på E-GMP-platformen, blandt andet i Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6. De trykkede ladetiden ned til omkring 18 minutter, og prisen faldt markant sammenlignet med Porsche. Det var første gang, lynopladning for alvor blev “folkelig”.

Men udviklingen er eksploderet siden. Batterierne er blevet bedre, kølingen er bedre, ladeeffekten er højere – og pludselig taler vi ikke længere om 20 minutter, men næsten 10.

I dag ser vi elbiler som Zeekr 7X, Xpeng G6 og G9 og Exlantix ET og ES, der kan lynlade fra 10 til 80 procent på cirka 11,5 til 13 minutter. Og det er biler fra under 300.000 kroner.

Opladning på 11 minutter til 219.995 kr.

Seneste eksempel er Skyworth K, som starter ved 219.995 kroner og klarer 10-80 procent på kun 11 minutter. Det er et tal, der for få år siden hørte hjemme i powerpoint-slides og laboratorier – ikke i en bil, du reelt kan købe.

Og hvad så nu? Tempoet ser ikke ud til at falde. Alt tyder på, at vi kommer under den “magiske grænse” på 10 minutters opladning allerede næste år.

Se også: Se hvilke elbiler der kommer i 2025, 2026 og 2027

Test anmeldelse Porsche Taycan Sport Turismo
Porsche Taycan var tilbage i 2021 hurtigst ved lynladeren – det er ikke tilfældet længere.

Ladetid bliver vigtigere end rækkevidde

Lynopladning var engang noget kun de dyreste elbiler var gode til, og selv dér tog det længere tid end i dag. På få år er opladningen næsten halveret i tid – og bilerne, der kan det, er samtidig blevet meget billigere.

Det er en vild udvikling vi er vidner til, hvor elbilerne hurtigt bliver bedre. Forbedringerne i lynopladning ændrer spillereglerne for elbiler, hvor ladetid i praksis bliver vigtigere end rækkevidde.

En lang rækkevidde kræver et større og dyrere batteri, som gør bilen tungere og dyrere at købe. En kort ladetid betyder derimod, at du bare kan holde ind, lade i et kvarter eller mindre og køre videre. Det føles mere som at tanke.

Hvis man kan få 300 kilometers kørsel og kun få minutters ladepause, bliver man mindre afhængig af kæmpe batterier – og rækkeviddeangst forsvinder som et problem for helt almindelige bilister.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Perspektivering

Hvilke elbiler lynlader hurtigst fra 10-80 procent? Se rangliste med elbiler med hurtigste lynopladning.

Vi anbefaler:
Kommende elbiler 2025, 2026 og 2027
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Hvornår er strømmen billigst?
De billigste elbiler i Danmark
Hyundai Ioniq 5 er den perfekte familiebil