Undersøgelse: Elbilbatterier holder i mindst 20 år

Ny undersøgelse punkterer myten om, at elbilbatterier har kort levetid. Faktisk kan de holde i mindst 20 år, hvis man passer ordentligt på elbilens batteri.

Undersøgelse: Elbilbatterier holder i mindst 20 år

En ny analyse af 10.000 elbiler viser, at moderne elbilbatterier kan holde i mindst 20 år – langt længere end de 16 år, som er en gennemsnitlig bils levetid i Danmark.

Gennemsnitlig degradering af elbilbatterier for udvalgte elbilmodeller over 5 år. I gennemsnit resterer omkring 91 procent af batterikapaciteten efter 5 år. Foto: Geotab

Den gennemsnitlige batteridegradering – det vil sige tab af kapacitet på grund af ændringer i batteriets celler – ligger på kun 1,8 % tab om året. Det betyder, at batteriet efter 20 år stadig har omkring 64 procent af sin oprindelige kapacitet tilbage. En elbil med en oprindelig batterikapacitet på 500 km har altså stadig 320 km at gøre godt med til sidst i elbilens levetid.

Med andre ord er elbilbatteriers holdbarhed i dag nærmest et ikke-problem.

Elbiler, der anvendes i høje temperaturer, oplever større batteridegradering end elbiler, der anvendes i milde temperaturer. Mellem 90 og 97 procent af batterikapaciteten resterer efter 4 år. Foto: Geotab

Studiet viser også, at hyppig brug af lynladning og kørsel i ekstreme temperaturer kan øge sliddet, men ved at holde batteriniveauet (State of Charge eller SoC) mellem 20 og 80 % forlænges levetiden. Undgå også at lade elbilen stå ubrugt i uger/måneder ad gangen, da det øger risikoen for langsom degradering af batteriets kapacitet.

Jo oftere en elbil lynlades i områder, hvor der er varmt, desto højere batteridegradering oplever en elbil. Mellem 86 og 90 procent af kapaciteten resterer efter 4 år. Foto: Geotab

Moderne elbiler er desuden oftest udstyret med effektiv vandkøling, hvilket beskytter batterierne mod for høje og lave temperaturer. Du kan derfor roligt lynlade din elbil – også regelmæssigt, men der er en lille gevinst at hente gennem hele elbilens levetid ved at minimere brugen af DC-opladning.

Fejlraten for batterier er desuden under 0,5 %, hvilket vidner om en enormt høj driftssikkerhed.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Myten er punkteret: Elbilens batteri er ikke dens svaghed

Undersøgelsen bekræfter, at elbilbatteriers holdbarhed ikke længere er en barriere for udbredelsen af elbiler. Tværtimod peger resultaterne på, at batterierne overgår levetiden for de fleste biler på vejene i dag. En forventet levetid på over 20 år med kun 1,8 % årlig degradering betyder, at elbiler bevarer en stor praktisk anvendelighed selv efter to årtiers brug.

Om vinteren kan en elbil med et godt brugt batteri dog godt have svært ved at levere en rækkevidde, der er nok til at klare en lang pendlertur alt efter elbilens oprindelige batteristørrelse.

Det er særligt vigtigt i en tid, hvor skeptikere flittigt fremhæver batteriets levetid som en svaghed. Undersøgelsen punkterer denne myte og sender et klart signal til både forbrugere og flådeejere: Batteriteknologien er modnet og kan i høj grad erstatte benzin- og dieselbiler.

Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027

Perspektivering

Den hastige udvikling i batteriteknologi, der sker i disse år, er en god grund til at overveje at privatlease din næste elbil. Køber du en elbil i dag, er der stor risiko for, at dagens batteriteknologi er forældet allerede om få år – særligt med udsigt til flere virksomheders lancering af elbiler med solid state-batterier.

Med privatleasing kan du skifte elbilen ud allerede efter 12 måneder, du har fuld garanti i hele leasingperioden, og service- og reparationsomkostninger er typisk inkluderet i aftalen. Du undgår også pludselige værditab og ubehagelige overraskelser, når der sker pludselige prisfald på eksisterende elbilmodeller.

Læs mere om fordelene ved privatleasing.

Vi anbefaler:
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Elbiler der er bedst i test
Refusion af elafgiften – hvordan gør man?
Sådan passer du bedst på elbilens batteri