EU indleder undersøgelse af kunstigt lave priser på kinesiske elbiler

Holder kinesiske elbilproducenter med statsstøtte priserne kunstigt nede elbilerne? Det vil Europa-Kommissionen nu undersøge nærmere.

EU indleder undersøgelse af kunstigt lave priser på kinesiske elbiler

Europa-Kommissionen indledte i onsdags en undersøgelse af, om der skal indføres straftold for at beskytte EU-producenter mod billigere kinesisk import af elbiler. Angiveligt skulle de kinesiske elbilproducenter nyde nyder godt af statsstøtte, der gør det muligt for sætte kunstigt billigere priser på deres elbiler.

Se også: Find den rigtige ladeboks

Flere billige kinesiske elbiler kommer til Europa

Kina er centrum for udviklingen af elbiler. Statslige incitamenter for købere og producenter har givet en stigning i virksomheder som BYD, MG, XPeng og Nio. Disse bilproducenter gør sig klar til at udvide deres europæiske fodaftryk og kan potentielt give etablerede giganter som Stellantis og Volkswagen kamp til stregen.

De europæiske bilproducenter har indset, at de har en kamp foran sig for at producere billigere elbiler og udligne Kinas forspring i udviklingen af billigere modeller.

Se også: Alle kommende elbiler

Kinesiske elbiler er typisk er 20 % billigere

Priserne på de kinesiskproducerede elbiler er typisk er 20 % under EU-producerede modeller, oplyser Reuters. Populære kinesiske modeller, der eksporteres til Europa, omfatter SAIC’s MG og Geelys Volvo og Polestar.

Undersøgelsen dækker ikke kun kinesiske producenter, men også andre bilproducenter, der samler batteridrevne biler i Kina. Det er mærker som Tesla, Renault, BMW og mange flere.

“De globale markeder er nu oversvømmet med billigere elbiler. Og deres pris holdes kunstigt lav af enorme statstilskud,” sagde EU-kommissionens formand, Ursula von der Leyen.

Kommissionen vil have op til 13 måneder til at vurdere, om den skal indføre toldsatser over EU’s standardsats på 10 procent for biler.

Europæiske bilproducenter er afhængige af det kinesiske bilmarked

Dette træk er dog ikke uden kritikere. Stellantis’ CEO Carlos Tavares mener, at EU bør støtte sine lokale producenter, som kæmper for at følge med. Omvendt er bilproducenter, der er stærkt afhængige af kinesisk salg, som Volkswagen, BMW og Mercedes, forsigtige. Et anstrengt handelsforhold kan være skadeligt.

Europa-Kommissionen sagde, at Kinas andel af elbiler solgt i Europa er steget til 8 % og kan nå 15 % i 2025.

Se også: Sammenlign elbiler