EU-lande advarer mod at følge USA’s 100% told på kinesiske biler

Tyskland og Sverige advarer mod, at der i Europa indføres samme 100 procent toldsats på kinesisk producerede elbiler, som senere i år bliver en realitet i USA.

EU-lande advarer mod at følge USA’s 100% told på kinesiske biler

Senere i år vil tolden på elbiler, der er produceret i Kina, stige fra 25 procent til 100 procent i USA. I EU undersøge det i øjeblikket af EU-kommisionen om der bør indføres en højere toldsats, men nu advarer Sverige og Tyskland mod at gå i USAs fodspor.

Se også: Priser, leasingtilbud og prøvetur i nyeste elbiler

Vil også ramme europæiske bilproducenter

Sverige og Tyskland advarer nu mod, at man i EU går i USAs fodspor og indfører en meget høj toldsats på elbiler, der er produceret i Kina. En høj toldsats, i stil med de 100 procent toldsats der indføres i USA senere i år, vil også ramme de europæiske producenter, der sælger og producerer elbiler i Kina.

Den tyske forbundskansler Olaf Scholz og den svenske statsminister Ulf Kristersson mener, at EU skal overveje fordelene ved at handle med Kina, når de overvejer, om de skal følge USA’s eksempel og indføre højere importtold på elbiler.

“Det er grundlæggende en dårlig idé at afvikle den globale handel,” sagde Kristersson tirsdag, da han blev spurgt om udsigterne til EU-told på kinesiske biler. “Man skal ikke være naiv – indkøb kan blive forstyrret af forskellige årsager, og vi har gode grunde til at kræve lige vilkår, men en større handelskrig, hvor vi blokerer for hinandens produkter, er ikke vejen frem for industrinationer som Tyskland og Sverige.”

Kommentarerne på en fælles pressekonference med Olaf Scholz i Stockholm kommer, efter at USA’s præsident Joe Biden tirsdag besluttede at næsten firedoble tolden på kinesiske elbiler på grund af øget bekymring over den trussel, de kan udgøre.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler i Danmark

Europa-Kommissionen, EU’s udøvende magt, har iværksat sin egen undersøgelse for at afgøre, om kinesiske elbiler modtager tilskud, der kan berettige en højere EU-told.

Olaf Scholz sagde på pressekonferencen, at han endnu ikke havde set resultaterne af Kommissionens undersøgelse, men at omkring halvdelen af de elektriske køretøjer, der importeres fra Kina til EU, er produceret af vestlige mærker.

“Den forbindelse og udveksling kan være en forskel i forhold til Nordamerika,” sagde Scholz. “Europæiske bilproducenter såvel som nogle nordamerikanske producenter har succes med at sælge deres europæisk producerede køretøjer i Kina, og det er en forskel, vi måske også skal overveje.”

Tysklands store bilindustri har også signaleret modstand mod EU-told og sagt, at dens forretning med Kina skaber arbejdspladser derhjemme. Kommissionens undersøgelse blev indledt i oktober, hvilket betyder, at der skal indføres midlertidige toldsatser i juli og endelige toldsatser i november.

Se også: Priser og billeder på kommende elbiler i Danmark

Kan ikke matche priserne på kinesiske elbiler

Det største problem for de europæiske bilproducenter er, at de ikke kan matche de lavere priser, som de kinesiske producenter sælger deres elbiler til i Europa.

Dog sælger de kinesiske mærker deres elbiler til en langt højere pris i Europa end i hjemlandet. For eksempel er elbiler fra BYD to til tre gange så dyre i andre lande end i Kina, hvor der i øjeblikket kæmpes i intens kamp om at være billigst.

Det kunne derfor tyde, at en højere toldsats vil ramme de kinesiske producenter så hårdt som forventet. I sidste ende kan vi danskerne dog nyde godt at den konkurrence, som de kinesiske mærker bringer på bordet. Det betyder nemlig, at de store velkendte bilmærker må stramme op og levere bedre og billigere elbiler, for at kunne hamle op med kineserne.

Se også: Sammenlign elbiler i Danmark på pris og kvalitet

Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Her er de absolut billigste elbiler på de danske veje
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den