Europæere vil hellere købe kinesiske end amerikanske biler

Europæere vil hellere købe kinesiske biler end amerikanske biler - stik modsat sidste år, viser ny undersøgelse. Danskerne gider dog i grove træk ikke at købe kinesiske elbiler.

Europæere vil hellere købe kinesiske end amerikanske biler

Kinesiske bilmærker rykker for tiden frem i Europa. Ny undersøgelse viser, at flere nu vil vælge en kinesisk bil frem for en amerikansk.

For europæiske bilkøbere betyder det flere billige elbiler med masser af udstyr og en lang garanti, men danskerne lader sig ikke bare sådan friste af kinesiske elbiler. Kun få mærker har succes i Danmark.

Få også et komplet overblik over elbilers oprindelsesland.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Kinesiske biler vinder frem. Amerikanske taber terræn

Kinesiske bilmærker vinder frem i Europa, mens amerikanske mister terræn, viser foreløbige resultater fra analyseinstituttet Escalent.

Blandt bilkøbere i Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Spanien og Italien vil 47 procent overveje en kinesisk bil, mens kun 44 procent vil overveje en amerikansk bil.

Det er et markant skifte fra 2024, hvor kun 31 procent af de europæiske bilkøbere ville købe kinesisk og 51 procent ville købe amerikansk.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Kun få kinesiske bilmærker lykkes i Danmark

Udviklingen afspejler en stigende tillid til de kinesiske bilmærker, i takt med at de lancerer flere billige elbiler, som passer til europæiske bilkøberes behov. De kinesiske elbiler frister ofte også med en lang garanti, masser af udstyr og giver generelt meget bil for pengene.

Samtidig svækkes købelysten til de amerikanske bilmærker på grund af et manglende udbud af små og billige elbiler, og så skal man nok heller ikke underkende den politiske kontekst, hvor EU’s forhold til USA er noget anstrengt for tiden. Det samme kan dog siges om Kina, men her vælger flere tilsyneladende at se bort fra politik og i stedet fokusere på elbilernes priser og kvaliteter.

I Danmark ses også en udvikling i retning af, at de amerikanske bilmærker mister sin relevans, mens kineserne øger sin tilstedeværelse. Antallet af kinesiske bilmærker er på få år vokset til mere end 10, men de fleste af dem kæmper en hård kamp for blot at blive bemærket. Kun Xpeng, BYD og MG har for alvor vundet fodfæste, mens de øvrige mærker stort set er irrelevante for danske bilkøbere.

De seneste salgstal viser, at kinesiske elbiler udgør omkring 5,1 procent af det europæiske salg af elbiler.

Se også: Priser på de billigste elbiler i Danmark

Perspektivering

Er elbilers oprindelsesland vigtigt for dig, når du kigger efter ny elbil?

Se alle elbiler, der er produceret i Europa, eller alle elbiler, der ikke er fra Kina.

Vi anbefaler:
Se kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Ladeabonnement eller ej?