Google vil have store skærme i biler, selvom de er farlige
Infotainmentskærme i biler vokser, mens fysiske genvejsknapper forsvinder. Det er en spareøvelse hos bilproducenterne. Mens eksperter advarer om usikkerheden ved de store skærme, sænker Google barriererne for streamingapps og underholdning på dem.
Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler
Google gør det lettere at få underholdning i biler
Det ser nemlig godt ud med den store infotainmentskærm og når cockpittet ikke er fyldt med mange knapper. Det er dog primært noget bilproducenterne gør, for at spare penge.
Men forbrugerne æder det råt, det ser jo godt ud. Men både eksperter, Euro NCAP og bilproducenterne selv advarer om, at denne udvikling er farlig. Det tager nemlig længere tid at finde funktioner i bilens software end at trykke på en fysisk knap, og det fjerner vores opmærksomhed fra vejen.
Det tyder dog ikke på, at denne udvikling stopper. For eksempel sænker Google barriererne for, at nye apps kan tilføjes til Android Auto og biler med indbygget Google Built-in (Android Automotive med Googles tjenester), hvilket gør det lettere for udviklere af spil- og streaming-apps at få dem tilføjet til disse platforme. Google frigiver også nye retningslinjer for udvikling af apps til forskellige skærmstørrelser og -former.
Google lancerer et nyt program for bilklare apps, som i bund og grund fremskynder processen for udviklere med at få deres apps godkendt til platforme i biler. Som en del af dette program siger Google, at de “proaktivt” vil gennemgå mobilapps, der allerede er kompatible med de stadig større skærme, der findes i mere moderne køretøjer.
»Hvis appen kvalificerer sig, vil vi automatisk vælge den til distribution på biler med Google built-in og gøre den tilgængelig i Android Auto, uden at der er behov for ny udvikling eller en ny udgivelse,« siger Vivek Radhakrishnan, teknisk programleder.
Google siger, at de vil udrulle det nye program i løbet af de kommende måneder, men app-udviklere, der allerede har spil- eller streaming-apps, som er kompatible med store skærme, kan anmode om en tidligere gennemgang.
Se også: Seneste nyt om elbiler, der kommer i 2024, 2025 og 2026
Øger risikoen for ulykker
Store skærme med avanceret software og et utal af apps samt en mangel på fysiske genvejsknapper øger risikoen for ulykker.
Det fortæller blandt andet Euro NCAP, der vil straffe biler i deres sikkerhedstest, som ikke lever op til deres nye krav. Euro NCAP mener, at en række funktioner skal være tilgængelige i knapform.
Også bilproducenten Hyundai advarer mod de store skærme. Det er en farlig trend, som de ikke vil være med på, oplyser det.
En undersøgelse har afsløret, at fysiske knapper er langt hurtigere og sikrere at betjene end touchskærme.
Så derfor bør i overveje, når i er på jagt efter en elbil, om ikke det bør være en med fysiske genvejsknapper til de vigtigste funktioner.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Vi anbefaler:
Se bedste forsikring til elbiler hos If
Test og anmeldelser af elbiler