Henrik Fisker afslører detaljer om Ocean, Pear og Ronin

Danske Henrik Fisker fortæller om den kommende elektriske SUV, Ocean, samt om de to andre EV’ere Pear og Ronin.

Henrik Fisker, der er i gang med at producere en af de mest hypede elbiler, var en tur forbi Goodwood Festival of Speed i sidste uge. Her fortalte han om detaljerne på den elektriske SUV, Ocean og også havde lidt at fortælle om to kommende modeller, den billigere Pear og den sporty firedørs cabriolet, Ronin.

Ocean bygges af Jaguar-producent

Det var dog mest Ocean, der blev talt om. Produktionen af den skal begynde i november i år, og det er Magna-Steyr i Østrig, der skal stå for produktionen. Med tanke på deres gode renommé (de har for eksempel bygget I-Pace for Jaguar), bør det være en bil af god kvalitet.

Det var ikke muligt at se nærmere på prototypen, for selskabet havde ingen planer om at åbne bilen ved festivalen.

Se også: Test af elbiler

Fokus på genbrug

Henrik Fisker gjorde et nummer ud af, at Ocean kommer til at indeholde, hvad han selv mener, er den største mængde genbrugte materialer, en bil nogensinde har indeholdt. Det skal dreje sig om 50 kilo. Interiøret består blandt andet af genbrugte materialer som fiskenet og plastikflasker.

Henrik Fisker tror stærkt på, at Ocean bliver en succes takket være kombinationen af unikt design, bæredygtighed og know-how, der får det hele til at fungere. Han nævnte desuden, at selskabet ikke ønsker af kopiere andre bilproducenters design, men derimod går efter at komme med noget helt nyt. Det er derfor, alle nye Fisker-biler har noget lidt skævt over sig.

Se også: Er elbiler vigtige for den grønne omstilling?

Pear har unik åbningsmekanisme til bagagerummet

Der dukkede også en ny oplysning op i samtalen med Henrik Fisker, nemlig at den billigere model Pear bliver en midt-i-mellem model – altså hverken hatchback eller crossover.

Vi fandt også ud af, at Pear ikke har den traditionelle åbnemekanisme til bagagerummet, som vi kender fra hatchback.

Hvordan det hele fungerer, fik vi derimod ikke at vide. Der bliver tale om en unik løsning, der skal spare tid, når man vil have fat i sine ting bag i bilen.

Se også: Pris på Fisker Ocean

Sportsbilen Ronin

Endelig blev der også talt lidt om den sporty firedørs cabriolet, Ronin. Spørgsmålet om, hvordan sådan bil kan forblive sikker og robust uden taget, ville han ikke direkte svare på. Bilen skal dog køre som en sportsbil og have sportsbilens karakteristik på vejen.

Du kan høre mere fra interviewet med Henrik Fisker på videoen øverst i artiklen.