Hvor langt kører en elbil på motorvej?

Hvor langt kan man forvente, at en elbil kører på motorvej inden batteriet er tomt? Se rækkevidde-resultatet af motorvejstest af 51 elbiler her.

Hvor langt kører en elbil på motorvej?

Skal på langtur i elbilen, foregår det meste af ruten sandsynligvis på motorvej. Men hvor langt kan en elbil egentlig køre på motorvej, inden den skal forbi en ladestander? Og hvilke elbiler klarer sig bedst ved motorvejskørsel? Vi tager et kig på resultatet af en test, hvor rækkevidden på motorvej er testet på 51 elbiler.

Se også: Find sikker elbil til familien

Stor forskel på rækkevidde på motorvej

Det er ikke nogen hemmelighed, at elbiler er mest effektive i by og på landevej. Når elbilen kommer på motorvej og hastigheden sættes op øges forbruget meget. Derfor bruges der utallige timer hos bilproducenterne på, at gøre bilerne så aerodynamiske som muligt, da det spiller en stor rolle for bilens effektivitet på motorvej og dermed deres rækkevidde. En anden vigtig komponent er selvfølgelig også batteriet. Generelt kan man sige, at jo større batteri, desto længere rækkevidde.

Ét er hvad bilproducenter oplyser deres elbiler kan køre på et fuldt opladt batteri, noget andet er rækkevidden i virkeligheden. WLTP-rækkevidden giver et indtryk af bilernes rækkevidde ved blandet kørsel med både accelerationer og opbremsninger. Men hvordan bliver rækkevidden på elbilen, når den udelukkende kører på motorvej? Tyske Autobild har testet 51 elbiler på den samme motorvejsstrækning ved 130 km/t.

Se også: Den bedste elbil

Så langt kørte elbilerne på motorvej ved 130 km/t

Resultatet af den test? Der er stor forskel på rækkevidden elbilerne kørte på motorvej, hvor den bedste i testen kørte 482 kilometer og den dårligste 140 kilometer. Vi tager et kig på resultaterne fra de 51 elbiler nedenfor.

Bil Ræk­­ke­­vid­­de 130 km/t (km) WLTP (km) For­­skel (%) Brutto­ka­pa­ci­tet (kWh) Effek­­t­i­­vi­­tet (kWh/100 km)
Mazda MX-30 140 200 -30,0 35,5 25,4
Honda-e Advance 153 222 31,1 35,5 23,2
Peugeot e-Rifter 164 282 41,8 50,0 30,5
Opel Combo e-Life 171 287 40,4 50,0 29,2
MG5 Electric 178 400 55,5 50,3 28,3
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC 200 419 52,3 69,7 34,9
SsangYong Korando e-motion 203 339 40,1 61,5 30,3
Volkswagen ID.3 Pro 150 kW 216 424 49,1 62,0 28,7
Toyota bZ4X 217 504 56,9 71,4 32,9
Mercedes-Benz EQA 250 222 493 55,0 69,7 31,4
Cupra Born e-Boost 226 419 46,1 62,0 27,4
Volvo XC40 Recharge Single motor 227 423 46,3 69,0 30,4
Subaru Solterra 244 414 41,1 71,4 29,3
Opel Zafira-e Life M 250 314 20,4 75,0 30,0
Polestar 2 Dual motor Long range 258 487 47,0 78,0 30,2
Hyundai Ioniq 5 (160 kW) 261 451 42,1 72,6 27,8
AIways U5 266 410 35,1 63,0 23,7
Renault Megane E-Tech EV60 220 hk 268 442 39,4 65,0 24,3
MG ZS EV 272 320 15,0 51,1 18,8
Mercedes-Benz EQV 300 Lang 273 351 22,2 100,0 36,6
Kia e-Soul 280 452 38,1 67,5 24,1
Hyundai Ioniq 5 4WD 225 kW 290 481 39,7 72,6 25,0
Renault Zoe E-Tech R135 292 383 23,8 54,7 18,7
BMW i4 M50 299 509 41,3 83,9 28,1
Volkswaen ID. Buzz Pro 301 424 29,0 82,0 27,2
Kia EV6 Long Range RWD 305 528 42,2 77,4 25,4
Skoda Enyaq iV80 318 531 40,1 82,0 25,8
Audi Q4 e-tron 40 326 509 36,0 82,0 25,2
Kia Nir EV 326 460 29,1 68,0 20,9
Mercedes-AMG EQE 53 eMATIC+ 328 523 37,3 90,6 27,6
Volkswagen ID.4 Pro 328 527 37,8 82,0 25,0
Genesis GV60 Dual Motor Sport Plus 330 465 29,0 77,4 23,5
Volkswagen ID.4 GTX 332 497 33,2 82,0 24,7
Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo 336 458 26,6 93,4 27,8
Hyundai Kona Electric Long Range Performance 336 484 30,6 67,5 20,1
Ford Mach-E GT 337 490 31,2 98,7 29,3
Volkswagen ID.5 Pro Performance 340 532 36,1 82,0 24,1
NIO ET7 345 580 40,5 100,0 29,0
Tesla Model Y Long Range 361 533 32,3 78,1 21,6
Tesla Model 3 (baghjulstræk) 363 491 26,1 60,0 16,5
Audi RS e-tron GT 367 465 21,1 93,4 25,4
Polestar 2 Single motor Long range 374 474 21,1 78,0 20,9
Nissan Ariyra 2WD 178 kW 378 533 29,1 91,0 24,1
Skoda Enyaq Coupé iV RS 380 521 27,1 77,0 20,3
BMW i4 M50 388 624 37,8 105 27,1
Mercedes-Benz EQE 350+ 423 671 37,0 100,0 23,6
Genesis Electrified G80 427 520 17,9 87,2 20,4
BMW iX M60 xDrive 430 561 23,4 111,5 25,9
BMW iX xDrive50 434 630 31,1 111,5 25,7
Mercedes-Benz EQS 450+ 482 763 36,8 120,0 24,9

Mercedes-Benz EQS 450+ opnår den længste rækkevidde på motorvej ved 130 km/t i denne test, hvor den kører 482 kilometer. På anden og tredjepladsen finder man BMW iX, der kører 434 og 430 kilometer. I gennemsnit kører elbilerne i testen 299 kilometer på motorvej.

Den testede rækkevidde er i gennemsnit 35,4 % lavere end den officielle WLTP-rækkevidde, men i den beregning bør man også tage højde for, at WLTP tester ved blandet kørsel. MG ZS EV er den elbil, der i testen oplever det mindste fald i procent (15,0).

Den gennemsnitlige effektivitet i testen er 26 kWh/100 km. Tesla Model 3 med baghjulstræk har en effektivitet på kun 16,5 kWh/100 km, mens Mercedes-Benz EQV 300 Lang har en effektivitet på 36,6 kWh/100 km.

Se også: Nyheder om elbiler

Glem ikke lynopladningen

For nogle er det vigtigt, hvor langt en elbil kører på ren motorvej. I dagligt brug er det dog de færreste, der kører så langt. Dog er det stadig interessant at se bilernes præstationer, hvor der tydeligvis er meget stor forskel.Udover rækkevidden er det dog vigtigt at undersøge elbilernes evner inden for lynopladning, hvis man ofte kører langt. Har man brug for at holde ind og lade bilen op ved en lynladestander, er der stor forskel på, hvor hurtigt de oplades – og dermed hvor hurtigt man kan komme videre. Derfor vægter vi i vores test af elbiler opladning lige så højt som rækkevidden.

Se også: Få styr på elbilforsikringer her