Hyundai Ioniq 9 kommer snart – se mulig dansk pris
Hyundai Ioniq 9 er den sydkoreanske producents kommende elektriske syvpersoners elbil, som er tæt beslægtet med Kia EV9. Den er en videreudvikling af Hyundais Seven-koncept, som blev vist frem for tre år siden.
Selv om den oprindeligt skulle have heddet Ioniq 7, ændrede Hyundai sidste år navnet til Ioniq 9, fordi ”7” ville indikere, at den er mindre end EV9. Og det er den som bekendt ikke.
Se også: Rygter, specifikationer og billeder af Hyundai Ioniq 9
Masser af hestekræfter
Hyundai Ioniq 9 vil bruge den samme udvidede version af e-GMP-platformen som Kia EV9 og vil sandsynligvis også have den samme 99,8 kWh batteripakke. Som med EV9 vil Hyundai tilbyde Ioniq 9 i udgaver med 150 kW (203 hk) og baghjulstræk eller 283 kW (384 hk) og to motorer med firehjulstræk.
Kia EV9 har en rækkevidde på op til 563 km, og vi forventer at se mindst lige så høj en rækkevidde i Ioniq 9.
Det er heller ikke utænkeligt, at den store 7-personers SUV fra Hyundai vil komme i en Ioniq 9 N-variant, ligesom Kia skulle være på vej med en GT-variant af EV9 (ikke at forveksle med GT-Line). Den sporty udgave af Ioniq 9 er allerede spottet under testkørsel på Nürburgring, og den skulle gemme på intet mindre end 478 kW (650 hk) og firehjulstræk – det samme som i Ioniq 5 N.
Se også: Se Hyundais udvalg af elbiler i Danmark
Læner sig op ad konceptbilens design
I modsætning til det noget kantede design på EV9 vil Hyundai Ioniq 9 have en skrånende taglinje og et karrosseri med meget blødere linjer.
Hyundai har bibeholdt mange elementer fra Seven-konceptet, herunder dens letgenkendelige lygtedesign og brede bagparti. De rammeløse vinduer og bagdøre fra konceptbilen ser dog ud til at være droppet, og prototyper af Ioniq 9 er blevet spottet med traditionelle B- og C-stolper og konventionelle dørhåndtag.
Vi ved endnu ikke, hvordan Ioniq 9 kommer til at se ud bagfra, men vi forventer, at Hyundai ender med et noget mere konventionelt design end det, der blev vist frem i konceptbilen.
Man kan dog håbe, at Hyundai læner sig lige så meget op ad konceptet, som det tidligere er set med eksempel Ioniq 5 og Hyundai 45-konceptbilen.
Se også: Sammenlign elektriske SUV’er med hinanden
Ingen ny interiøroplevelse
Havde du håbet på, at den luksuriøse kabine i form af en lounge med bilsæder, der kan dreje hele vejen rundt, ville blive en realitet i produktionsudgaven? Så må vi desværre skuffe dig. Der bliver ingen “ny interiøroplevelse” med “en mere flydende indretning, der bryder med den vanlige rækkeopdeling af sæderne” som vist i konceptbilen.
Interiøret kommer nemlig til at ligne det i den nye Hyundai Santa Fe plugin-hybrid. Førerskærmen og infotainmentskærmen er omdrejningspunktet, og sidstnævnte er vinklet mod føreren.
I tråd med andre Hyundai-modeller såsom Kona Electric bevares de fysiske knapper til betjening af lyd og klimaanlæg. Betjening af mindre vigtige funktioner såsom luftretningen foregår på en berøringsflade mellem klimaknapperne. Gearvælgeren er den samme som i øvrige elbiler fra Hyundai og er en stilk bag rattet, der drejes.
Se også: Test og anmeldelser af elbilers komfort
Mulig dansk pris på Hyundai Ioniq 9
Det forventes, at Hyundai afslører Ioniq 9 inden årets udgang, og leveringen af de første eksemplarer vil ske i løbet af 2025. Det er endnu ikke bekræftet, om Hyundai Ioniq 9 kommer til Danmark, men eftersom både Hyundais øvrige elbiler og ikke mindst søsterbilen Kia EV9 sælges i Danmark, kan vi ikke forestille os andet, end at vi også får Ioniq 9 at se i Damark.
Det forlyder, at Hyundai Ioniq 9 vil koste fra mellem 60.000 og 70.000 pund. Det bør svare til en dansk pris på mellem 550.000 og 650.000 kroner. Til sammenligning koster Kia EV9 fra 64.245 pund eller 599.900 kroner.
Med en pris i det leje vil Ioniq 9 placere sig et godt stykke – omkring 200.000 kroner – under konkurrenten Volvo EX90. Til gengæld kan hverken Kia eller Hyundai matche prisen på den nye BYD Tang, som også har plads til syv personer, en høj ydeevne på 380 kW (517 hk) og forholdsvis lang rækkevidde på op til 530 km for 489.995 kroner.
Er byggekvalitet, komfort, udstyr og ydeevne knap så vigtigt, kan den billigste elbil med 7 personer fås for kun 359.990 kr. med den nye Peugeot e-5008.
Vi anbefaler:
Disse elbiler er Bedst i Test
Se hvilke elbiler der kommer i 2024, 2025 og 2026
Se priser på de billigste elbiler i Danmark