Medie: Hyundai Ioniq 5 bliver Waymos nye førerløse taxier
Alphabet-virksomheden Waymo, der udvikler teknologi og en tjeneste til førerløse biler, er ifølge EE Times i dialog med Hyundai om at outsource produktionen af sine robotaxier.
Repræsentanter fra Waymo har ifølge mediet mødtes med Hyundai Motor mere end tre gange.
Drøftelserne har angiveligt drejet sig om en plan om at bruge Hyundais elektriske SUV, Ioniq 5, sammen med 6. generation af Waymos førerløse teknologi.
Se også: Sammenlign alle elbiler i Danmark
Hyundai kan erstatte Zeekr
Drøftelserne går samtidig på, at Hyundai skal erstatte Zeekr som samarbejdspartner, skriver Reuters.
Hvis Waymos samarbejde med Hyundai bliver en realitet, vil det være noget bemærkelsesværdigt. Siden 2021 har Google samarbejdet med Zeekr, og så sent som i juli 2024 blev Zeekrs nye førerløse elbil med Waymo-udstyr spottet på vejene i San Francisco i USA.
Waymos planer om at udskifte sine eksisterende førerløse biler – Jaguar I-Pace og Chrysler Pacifica – med de kinesisk producerede Zeekr-elbiler har dog givet Waymo problemer. Zeekrs elbiler nu er ramt af USA’s nye 100 procent ekstra toldafgift på elbiler fra Kina.
Waymo afviser over for Reuters at kommentere på ”spekulationer”, men oplyser, at de ”arbejder hårdt” på at validere deres 6. generation af Waymo Driver på Zeekr-platformen, som de har til hensigt at ”introducere, når de er klar”.
Zeekr oplyser, at ”der er ingen ændringer i Zeekrs samarbejde med Waymo.”
Hyundai oplyser, at ”intet er bestemt på nuværende tidspunkt om nye virksomheder” i forhold til planer om at sælge sin elbilplatform til teknologivirksomheder inden for selvkørende biler såsom Waymo.
Se også: Test og anmeldelser af elbilers førerassistentfunktioner
Hyundai er et sikrere valg end Zeekr
At Waymo har Zeekr som samarbejdspartner, er et interessant valg taget de geopolitiske spændinger mellem USA og Kina i betragtning. Zeekr er ejet af Geely, som er en af Kinas største bilkoncerner, mens Google er en af de største virksomheder i USA.
På bagkant af USAs voldsomt forhøjede toldsats kan man ikke fortænke Waymo i at søge mod en anden samarbejdspartner såsom Hyundai for at mindske risikoen for politisk og økonomisk turbulens.
Selv om parterne umiddelbart giver udtryk for, at Zeekr ikke er på vej væk til fordel for Hyundai, vil skiftet ikke være overraskende, da flere tech- og bilproducenter i disse år søger væk fra Kina og kinesiske leverandører for at mindske afhængigheden af Kina og reducere de politiske risici, der er ved sådanne samarbejder.
Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
Her er de billigste elbiler i Danmark