Lamborghinis første elbil kan få op til 2.000 hestekræfter
Der er lagt op til en elbil ud over det sædvanlige, når Volkswagen-ejede Lamborghini lancerer sin første elektriske sportsvogn inden 2030.
Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Ny elbilplatform til Audi, Bentley, Lamborghini og Porsche
Over for mediet Autocar afslører Volkswagen-koncernens direktør Oliver Blume, at produktionsudgaven af den firepersoners GT, Lanzador, bliver bygget på en ny elbilplatform, som Porsche er tovholder på. Platformen skal bruges i elbiler fra Audi, Bentley, Lamborghini og Porsche – alle bilmærker ejet af Volkswagen-koncernen.
Lamborghinis første elbil vil – takket være den nye platform – anvende en 980 volt arkitektur, som muliggør lynhurtig opladning, lavere energitab og højere effektivitet. Læs mere om fordelene ved 800 volt.
En 800 volt-arkitektur dækker egentlig over et bredt spændingsområde på mellem 600 og 900 volt, hvor vi finder elbiler fra koncernen såsom Audi e-tron GT, Porsche Taycan, Audi A6 e-tron og Audi Q6 e-tron.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Op til 2.000 hestekræfter
Men med en endnu højere spænding på næsten 1.000 volt er der lagt op til endnu vildere specifikationer og bedre præstationer. Det kommer også til udtryk i ydeevnen, for ifølge Oliver Blume kan platformen understøtte op til 2.000 hk.
Lamborghinis direktør, Stephan Winkelmann, har tidligere antydet, at Lamborghins første elbil vil have en ydeevne på ”mindst en megawatt”. Det svarer til 1.000 kW eller 1.341 hk.
Oliver Blume bekræfter også, at Lamborghini Lanzador som produktionsbil vil blive produceret ved Lamborghinis hovedkvarter i Sant’Agata Bolognese i Italien.
Se også: De hurtigste elbiler målt på hastighed og acceleration
Alternativer til Lamborghinis elbil
Lamborghinis første elbil bliver en 2-dørs coupé med fire sæder i premiumklassen. Der er aktuelt kun to elbiler, som er en direkte konkurrent: Rimac Nevera R fra Kroatien og Lotus Evija fra Geely-koncernen. Begge sportsvogne har over 2.000 hk og er dermed potentielt allerede Lamborghins første elbil teknisk overlegen.
Andre luksusmærker arbejder også på en elektriske sportsvogne. Det gælder naturligvis Lamborghinis direkte rival, Ferrari. Porsche er også på vej med en hypercar baseret på Mission X-konceptet fra 2023, som formentlig vil bruge samme 980 volt arkitektur som Lamborghini.
I samme liga har vi også elbilen Pininfarina Battista, der yder 1.417 kW (1.927 hk).
På et eller andet tidspunkt får vi – måske – også en væsentligt billigere Tesla Roadster at se, som ventes at byde på omkring 1.000 hk.