NIO EL7: Mindre elektrisk SUV med udskifteligt batteri

Den nyeste elbil fra NIO er en mellemstørrelse SUV med lovende ydeevne og rækkevidde. Se de nyligt afslørede specifikationer på NIO EL7 her.

NIO EL7: Mindre elektrisk SUV med udskifteligt batteri

NIOs EL7, en mellemstørrelse elektrisk SUV, er angiveligt blevet forsinket flere gange, men er nu endelig snart klar til en officiel lancering. Der er netop nu dukket specifikationer op på NIO EL7, der ligner en elbil, der passer godt til det danske bilmarked. Her tager vi et nærmere kig på hvad EL7 er for en (el)bil.

NIO EL7 er endelig klar til at blive offentliggjort, tyder alt på. Den er nemlig blevet godkendt til salg af den kinesiske regering. Bilmærket har forsøgt at holde dens design og specifikationer en hemmelighed, men det meste er efterhånden blevet afsløret. NIO tilbyder lige nu ES8, deres største SUV, og ES6, deres mindste, hvor EL7 vil placere sig mellem to de. Du kan læse mere om NIO ES8 her, som vi forventer bliver en af deres første biler på det danske marked, når de åbner dørene senere i år.

Se også: Test af elbiler

En (vanvittig) hurtig familie-SUV

Ydeevne

NIO EL7 kommer med to elmotorer, en på for- og en på bagakslen med en samlet effekt på 480 kW, som svarer til omkring 644 hestekræfter, og et drejningsmoment på 850 Nm. Den familieorienterede mellemstørrelse SUV vil kunne opnå en acceleration fra 0-100 km/t på omkring 4 sekunder. NIO ES7 har en begrænset tophastighed på 200 km/t.

Batteri og rækkevidde

Der vil være tre batterier til rådighed til EL7: Det mindste med en kapacitet på 70 kWh med en rækkevidde på 440 kilometer. Det mellemste er på 75 kWh, som giver en rækkevidde på enten 450 til 485 kilometer (afhængigt af bilens udstyr). Det største batteri er på 100 kWh med en rækkevidde på 575 til 620 kilometer. Alle batteripakker kan naturligvis udskiftes på NIOs batteristationer, som der hele tiden kommer flere af.

Infotainment og selvkørende teknologi

NIO EL7 er baseret på NT 2.0-platformen, som den deler med ET7 og ET5. Bilen vil tilbyde de samme 19 autonome kørselsfunktioner som de andre modeller – det er standardudstyr, der fås som standard i alle udstyrsvarianter. NT 2.0-platformen er den nyeste fra bilmærket. Der anvedes NVIDIAs Orin-processorer, der sørger for, at softwaren og den autonome kørsel fungerer så gnidningsløst som muligt.

Se også: Seneste nyt om elektriske biler