EU-told: Nu bliver kinesiske elbiler dyrere

EU-Kommissionen indfører op til 35,3 procent ekstra told på elbiler produceret i Kina efter stor uenighed blandt EU-landene. Se de endelige toldsatser på elbiler fra Kina.

EU-told: Nu bliver kinesiske elbiler dyrere

Europa-Kommissionens forslag om at indføre endelige toldsatser på kinesisk producerede elbiler har fredag fået den nødvendige støtte fra medlemslandene, oplyser EU i en pressemeddelelse.

Beslutningen er fredag faldet på plads efter lang tids tovtrækkeri mellem EU-landene, der ser vidt forskelligt på, hvorvidt der bør indføres told eller ej. Særligt Tyskland har kæmpet imod den ekstra told i frygt for, at toldhammeren svækker landets økonomi.

Den endelige told på elbiler produceret i Kina er på op til 35,3 procent, hvilket er lidt lavere end den seneste justering af toldsatsen i august.

Det er nu op til Europa-Kommissionen, om den forhøjede told skal indføres i begyndelsen af november.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

EU’s toldsatser på elbiler fra Kina

De ekstra toldsatser er designet til at opveje de – ifølge EU – skadelige konsekvenser af Kinas ulovlige statsstøtte og fjerne den store prisforskel mellem kinesiske og europæiske elbiler. Toldsatserne varierer fra mærke til mærke:

  • Tesla: 7,8 procent
  • BYD: 17,0 procent
  • Geely (Volvo, Polestar, Lotus, Smart, Zeekr): 18,8 procent
  • SAIC (MG, Maxus, IM): 35,3 procent

Andre elbilproducenter i Kina, der samarbejdede i forbindelse med EU’s undersøgelse, men som ikke er blevet udtaget til individuel stikprøvekontrol, pålægges en told på 20,7 procent. Det inkluderer Aiways, BMW, Chery, China FAW, Dongfeng, Great Watt Motor, Leapmotor, NIO, Xpeng og Volkswagen.

Andre elbilproducenter i Kina, der ikke samarbejdede med EU, pålægges en told på 35,3 procent.

Toldsatserne lægges oven i den eksisterende told på 10 procent. Det betyder i praksis, at nogle kinesiske bilproducenter som SAIC snart vil stå over for toldsatser på over 45 procent, når de vil sælge deres elbiler i EU.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

EU og Kina forhandler stadig

Det er forventet, men ikke skrevet i granit, at EU-Kommissionen vælger at indføre tolden, nu hvor der er hjemmel til det.

EU-Kommissionen kan dog træffe den endelige beslutning allerede i løbet af næste uge ved det næste ugentlige møde i Kommission. I mellemtiden vil EU dog fortsætte med at forhandle med Kina om en alternativ løsning.

Elbiler fra Kina bliver dyrere

Når tolden på kinesisk producerede elbiler, vil det blive dyrere for dig som forbruger at købe en elbil produceret. Nogle producenter såsom BYD har så stor fortjeneste på salget af elbiler i Europa, at de dækker ekstraomkostningen og beholder førpriserne.

Andre producenter må se sig nødsaget til at hæve priserne. Det skete blandt andet hos Tesla, der får sedanen Model 3 produceret i Shanghai. Hos MG, der rammes af den hårdeste toldstigning, er der kun set en beskeden prisstigning på bybilen MG4 Electric.

I de kommende måneder får vi for alvor at se, hvordan producenterne reagerer på toldsatsen.

Vi anbefaler:
Disse elbiler er Bedst i Test
Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Hvad koster Danmarks billigste elbil?
Se ifs tilbud på elbilforsikring