Nye forhandlinger om kinesisk statsstøtte af elbiler
Tidligere på måneden offentliggjorde EU, at man ønsker at hæve toldsatsen på kinesisk producerede elbiler med mellem 17,4 og 38,1 procent i tillæg til de eksisterende 10 procent.
Udmeldingen affødte stærke reaktioner fra flere involverede, især Kina har taget kritisk imod den europæiske toldhammer, som kom ikke længe efter USA indførte 100 procent toldsats på biler fra Kina.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og specifikationer
Foreløbige toldsatser og kommende møde
Den 22. juni blev der afholdt en videokonference mellem Kinas handelsminister Wang Wentao og Europa-Kommissionens næstformand Valdis Dombrovskis, hvor behovet for dialog blev understreget.
EU’s undersøgelse af den kinesiske statsstøtte blev igangsat, fordi der igennem længere tid har været mistanke om, at kinesisk statsstøtte giver kinesiske elbilproducenter en urimelig fordel på det europæiske marked.
Efter sin undersøgelse lancerede Europa-Kommissionen den 12. juni en foreløbig straftold på mellem 17,4 og 38,1 procent på forskellige kinesiske elbilproducenter, herunder BYD, Geely, SAIC samt nyere mærker som NIO og XPeng.
Den told kommer oveni en allerede eksisterende told på 10 procent, så taksterne kan stige fra 10 procent til 48,1 procent , hvis afgifterne træder i kraft allerede fra 4. juli. Det sker, hvis forhandlingerne med kinesiske myndigheder ikke fører til en tilfredsstillende løsning.
Se også: Se bedømmelser, priser og bestil prøvetur i nyeste elbiler
Stærke reaktioner
Der har været mange reaktioner på de nye toldsatser, hvor Kina især har udtrykt stærk utilfredshed med EU’s handlinger og opfordrer til en løsning gennem dialog.
Hvis de nye toldsatser træder i kraft, kan det få priserne til at stige, hvilket kan hæmme kinesiske producenters vækst på det europæiske marked. Men sker det, kan det også give udfordringer med EU’s mål om mere bæredygtighed gennem elektrificering af biler.
Se også: Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Rammer måske helt skævt
Selv om samlet told på op til 48,1 procent lyder af meget, er det ikke sikkert, at det vil ramme de kinesiske elbilproducenter.
Selv om det er en stor forhøjelse, er det dog ikke højere end forventet, og det vil for det fleste kinesiske producenter ikke betyde det store. De tager nemlig i forvejen langt højere priser for deres elbiler end i Kina og vil derfor stadig have en meget høj fortjeneste på dem.
Til gengæld kan europæiske elbilproducenter, der også har produktion i Kina, blive ramt. For eksempel ser det ud til, at BMW’s nye kinesisk producerede elektriske Mini Cooper og Aceman vil blive ramt af den nye told. Tesla, som producerer sedanen Model 3 i Kina, risikerer også at blive ramt og har varslet mulige prisstigninger. Dermed kan EU altså komme til at ramme de vestlige producenter i stedet for de kinesiske.
Uanset hvad der sker under de kommende forhandlinger, kan det altså få store konsekvenser for den globale elbilindustri, fremtidige handelsrelationer mellem Kina og EU og på hele den grønne omstilling i EU.
Find den bedste forsikring til elbil
Vi anbefaler:
De billigste elbiler på vejene i Danmark
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Se ifs tilbud på elbilforsikring