Nyt elbilbatteri med verdens hurtigste opladning

Et nyt LFP-batteri udviklet af batterigiganten CATL i samarbejde med SAIC-GM har verdens hurtigste opladning. Ultium batteriet er til elbiler fra GM.

Nyt elbilbatteri med verdens hurtigste opladning

Udviklingen på batterimarkedet for elbiler går hurtigt. Netop nu har CATL og SAIC-GM løftet sløret for et nyt batteri med ekstrem hurtig opladning.

Se også: Se bedømmelser, priser og bestil prøvetur i nyeste elbiler

Mere end 200 km rækkevidde efter 5 minutter

Det nye Ultium-batteri fra CATL og SAIC-GM byder angiveligt på verdens hurtigste opladning – hvis altså man kan finde en lynlader, der kan håndtere det. Det er ikke så stort et problem i Kina, som i resten af verden.

På trods af det er det spændende at se, hvad vi kan forvente os af elbiler og batterier i fremtiden – og dette nye batteri lyder ganske imponerende.

Virksomhederne har i fællesskab udviklet et batteri baseret på litiumjernfosfat (LFP)-kemi, der understøtter 6C ultrahurtig opladning. Det skulle være det første af sin slags i branchen.

Bogstavet “C” henviser til batteriets opladningsmultiplikator, og 6C betyder, at batteriet teoretisk kan oplades fuldt ud på en sjettedel af en time – altså 10 minutter.

6C-batteriet kan opnå en rækkevidde på mere end 200 kilometer eller mere efter kun fem minutters opladning.

6C-batteriet anvender en række nyeudviklede hurtigopladningsteknologier inden for batterifeltet til at forbedre effektiviteten af elektrokemiske reaktioner, forbedre opladningseffektiviteten og garantere en stabil batteriydelse, siger SAIC-GM.

Derudover er der tale om et såkaldt LFP-batteri, som er mere miljøvenligt end de stadig mere tradionelle NCM-batterier, da der blandt andet ikke anvendes kobolt.

Der er andre fordele ved LFP-batterierne, heriblandt at de er billigere og har bedre holdbarhed. De har dog også ulemper i forhold til NCM-batterier.

Læs om fordele og ulemper ved LFP-batterier

Til næste generation af elbiler fra GM

Hvornår vil vi se elbiler med det nye Ultium-batteri og i hvilket bilmærker? Det nye Ultium-batteri er udviklet til næste generation af elbiler fra GM.

Batteriet vil være i drift fra næste år, påstår virksomhederne bag. Ultium, der er både en nyudviklet 900v platform og et batteri er grundlaget for GM’s næste generation af elbiler, som først blev annonceret i marts 2020.

Dette er dog ikke de eneste batteri, der fremviser en lovende fremtid for elbiler. BYD er på vej med 2. generation af Blade-batteriet, der også er et LFP-batteri, Zeekr har løftet sløret for et “Golden Battery” og også CATL er på vej med eget nyt LFP-batteri, som alle vil give elbiler længere rækkevidde og hurtigere opladning.

Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler

Er det fornuftigt at købe elbil nu?

Er det farligt at købe elbil med den store udvikling man ser på elbiler? De nye batterier kommer ikke lige forløbig, men vi kommer løbende til at se teknologien forbedre sig.

Derfor mener vi, at det lige nu er mere fornuftigt at lease en elbil. Vælger du at lease en elbil, skal du ikke bekymre dig om den hurtige udvikling af elbiler, batteriforringelse, gensalgsværdi og service. Derudover har du mulighed for at prøve at køre og leve med elbil væsentligt mere risikofrit, når du vælger at lease frem for at købe.

Skulle husstandens privatøkonomi ændre sig, kan man efter kun 12 måneder komme ud af en leasingaftale. Det giver også mulighed for, at man på en billig måde kan skifte til en ny elbil, skulle teknologien været blevet meget forbedret eller prisen blevet betydeligt lavere.

Læs også: Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den

Vi anbefaler:
Find den bedste forsikring til elbil
De billigste elbiler på vejene i Danmark
Test og anmeldelser af nyeste elbiler