Opels nye elbil er forældet fra start

Den nye 2026-udgave af bybilen Opel Astra får kun 34 km ekstra rækkevidde og bibeholder sløv 100 kW DC-opladning. Opel Astra Electric ligner en forældet elbil fra start.

Opels nye elbil er forældet fra start

Stellantis-koncernen er god til særligt én ting: At lave elbiler, der er teknologisk forældede.

Det gentager sig med introduktionen af den nye 2026-udgave af bybilen Opel Astra Electric og stationcaren Astra Sports Tourer Electric, som begge har fået nogle yderst beskedne opgraderinger, der gør dem forældede, allerede inden er landet hos forhandlerne.

Se også: Se alle elbiler fra Opel

Beskeden batteriforøgelse og sløv opladning

Den største nyhed i de nye 2026-udgaver af Opel Astra Electric og Astra Sports Tourer Electric er en forlænget rækkevidde. Batteriet er vokset fra 54/50,8 kWh (brutto/netto) til 58/55,4 kWh (brutto/netto), hvilket øger rækkevidden fra 420 km til op til 454 km – altså beskedne 34 km.

Rækkevidden er på ingen måde dårlig, men den er bestemt heller ikke noget særligt. Tag for eksempel MG4 Electric, som har været på markedet siden 2022. Den kan køre 450 km og koster kun 199.999 kr. Eller en BYD Dolphin, som kører 427 km og kun koster 214.995 kr.

2026-udgaven af Opel Astra Electric har også en lige så langsom maksimal ladeeffekt som tidligere: 100 kW, hvilket bør give elbilen samme ladetid på 26 minutter eller endda længere med den øgede batterikapacitet. Det er altså sløvt for en elbil med så lille et batteri.

Eneste lyspunkt i den nye Opel Astra er tilføjelsen af vehicle-to-load (V2L), så man kan tilslutte eksterne elektroniske apparater i Type 2-ladeporten via en særlig adapter. Det er dog næppe det, der kommer til at tiltrække mange kunder.

Se også: Se alle bybiler

Ny front, fælge og bedre sæder

Udvendigt har Opel Astra Electric fået nogle fornuftige opgraderinger – en designopdatering, som Opel kalder for “Opel Compass.”

Designet er skarpere og har en ny, dristig lyssignatur. Opel Vizor-frontdesignet er blevet bredere med LED-elementer, der indrammer det oplyste logo. Samtidig er frontkofangeren redesignet med sorte, blanke detaljer, som giver et mere sportsligt look.

Profilen og bagenden er uændrede, men der er kommet nye 17- og 18-tommer letmetalfælge.

Meget er uændret indvendigt. Dog kommer nye Intelli-Seats-sæder med bedre støtte nu som standard.

Se også: Sammenlign alle hatchbacks

Pris på ny Opel Astra Electric

Vi kender endnu ikke prisen på den nye Opel Astra, men vi ved dog, at Opel Astra Electric tidligere har haft en normalpris på 274.990 kr. og kortvarigt blev sat ned til 229.990 kr., indtil den udgik.

Hvis Opel skal gøre sig forhåbninger om at sælge Opel Astra Electric, kræver det en lav pris. Hvis den koster 250.000 kr., bliver den svær at retfærdiggøre i forhold til mange andre elbiler. Det er for eksempel samme pris, som du kan få en SUV som Skoda Elroq eller Renault Scenic E-Tech Electric til.

Opel er nødt til at komme så tæt på de 200.000 kr. som overhovedet muligt, for der er hård konkurrence fra nye, kinesiske elbiler, der tilbyder en masse udstyr til meget lavere priser: Firefly til 209.900 kr., Leapmotor B10 til 199.990 kr. og Skyworth K med 800 volt-teknologi og en ladetid på 11 minutter for 219.990 kr.

Vi har svært ved at se, hvorfor man skulle vælge en Opel Astra Electric i 2026 – og generelt har danskerne svært ved at se grundene til at vælge en Opel. Det tyske bilmærke har kun solgt 1.237 elbiler i Danmark i hele 2025, hvilket rækker til en markedsandel på 1,1 procent. Næsten lige så mange eksemplarer har Skoda solgt af Elroq … alene i november.

Vi anbefaler:
Sammenlign alle stationcars
De billigste elbiler i Danmark
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027