Porsche forventer 1.300 km rækkevidde i kommende elbiler

Selv uden brug af solid state-batterier forventer Porsche, at kunne lave elbiler med en lang rækkevidde over 1.300 kilometer. Men hvordan og hvornår?

Porsche forventer 1.300 km rækkevidde i kommende elbiler

Porsche mener, at de med nuværende type batterier vil opnå en rækkevidde på hele 1.300 kilometer i kommende elbiler. Dog skal en forbedring af batterierne til.

Se også: Sammenlign ydeevne på elbiler

Længere rækkevidde med siliciumanoder

Mens forskere fortæller, at mindre batterier og hurtigere opladning bør være fremtiden for elbiler, lanceres hele tiden nye store elbiler med gigantiske batterier og længere rækkevidde.

Mange bilproducenter ser solid state-batterier som fremtiden for elbiler, men der kan gå længe inden denne batteriteknologi er klar til produktion. Dog mener bilproducenten Porsche ikke, at man behøver ny batteriteknologi, for at nå en meget lang rækkevidde.

De mener nemlig, at en rækkevidde langt over tusind kilometer er mulig med nuværende batteritype.

Porsche anvender i øjeblikket grafit som aktivt anodemateriale i deres batterier, men er i gang med at udvikle siliciumanoder. Og netop disse vil give en gevaldig forbedring af rækkevidde. Porsche påstår, at siliciumanoder giver op til 10 gange større lagerkapacitet.

Se også: Test af elbiler 

En anden fordel er hurtigere opladning

Derudover vil det også give langt hurtigere opladning. Porsche fortæller, at lynopladning fra 5 til 80 procent på mindre end 15 minutter bliver muligt.

Porsche arbejder i øjeblikket på anoder, der består af op til 80 procent silicium. Derudover arbejder man også intensivt på at øge nikkelandelen i katoden, hvilket giver mulighed for højere opladningskapacitet.

Levetiden på batteriet kan give problemer

Det lyder alt som godt, men der er også en udfordring. Porsche bemærker, at siliciumpartikler udvider sig med 300 procent, når de absorberer lithium. Det betyder, at batteriets levetid vil blive forringet.

Som mange andre bilproducenter investerer Porsche også kraftigt i solid state-batteriteknologi. Forskerne mener, at sådanne batterier vil have en 50 procent større energitæthed og give betydeligt kortere opladningstider.

Elektrisk Macan bliver næste Porsche-elbil

Indtil videre tilbyder Porsche kun en enkelt elbil, der dog komme i en del forskellige varianter – Taycan. Men der er flere elektriske bilmodeller på vej fra Porsche. Cayenne er på vej som helt elektrisk SUV, men inden da kommer Macan som elbil. Den elektriske Macan forventes at få 100 kW batteri og meget hurtig opladning.

Der er ingen informationer om lanceringstidspunkt endnu.

Se også: Bliv klogere på forsikring af elbiler