Fremtidens Renault-elbiler skal udvikles i Kina
En rapport afslører, at Renault er godt i gang med starte et forsknings- og udviklingsteam for elbiler i Kina, hvor nye modeller skal udtænkes og fremstilles.
Se også: De mest prisvenlige elbiler i Danmark
Renault-elbil udviklet i Kina til europæere
Med både elbilerne Renault 5, Megane og Scenic E-Tech Electric har Renault haft stort fokus på, at produktionen foregik i Frankrig med størstedelen af leverandørerne inden for få hundred kilometers afstand. Nu er det kommet frem, at Renault fremover i stedet vil udvikle nye elbilmodeller i Kina.
Renault er angiveligt ved at etablere et forsknings- og udviklingsteam for elbiler i Shanghai i Kina, hvor målet er at begynde masseproduktionen af en ny elbil i slutningen af 2025. På trods af Renaults stærke forbindelse til den kinesiske bilindustri er det første gang, den franske bilproducent investerer i udviklingen af en ny bil i Kina.
Renaults første kinesiske udviklede elbil vil dog ikke blive bygget i Kina og er ikke planlagt til at blive lanceret på hjemmemarkedet. Det tyder altså på, at bilen udvikles i Kina, men kommer i samlesæt til fabrikken i Frankrig, hvor den bygges færdig. Med denne metode omgår Renault også de nye importafgifter på kinesiske producerede elbiler.
Se også: Test, bedømmelser og anmeldelser af elbiler
I juni blev det rapporteret, at kineserne ville hjælpe Renault med en elektrisk version af Twingo. “Udviklingen af bilen vil ske sammen med den kinesiske partner for at reducere udviklingstiden og -omkostningerne,” fortalte en kilde.
Senere samme måned hævdede Renaults chef for industriel strategi, Franck Naro, at virksomheden var på niveau med kineserne på samlebåndet til elbiler og kunne matche produktionshastigheden hos de mest konkurrencedygtige kinesiske elbilproducenter. “Ud fra hvad vi kan se, er vi parallelle med dem,” sagde Franck Naro.
Renaults lille R&D-team i Shanghai blev etableret tidligere i år for at arbejde på et opdateret elbilprogram. Dette team er en del af Renault Chinas Shanghai-kontor, men rapporterer direkte til Renaults hovedkvarter i Frankrig i stedet for til Renault China.
Renault planlægger at flytte mere af sin forskning og udvikling af elbiler til Kina, siger en kilde med kendskab til sagen. Målet er at opbygge et komplet udviklingssystem til elbiler der, inklusive både software og hardware.
Renault vil højst sandsynligt drage fordel af Kinas omfattende forsyningskæde for elbiler.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Perspektivering
Renaults etablering af et forsknings- og udviklingsteam for elbiler i Kina illustrerer, hvordan globaliseringen og handelsregler påvirker bilindustriens strategier. Ved at udvikle elbiler i Shanghai drager Renault fordel af Kinas stærke forsyningskæde og teknologi.
Samtidig undgår de EU’s importafgifter ved at afslutte produktionen i Frankrig, hvilket viser, hvordan bilproducenter tilpasser sig for at minimere omkostninger. Denne tilgang understreger spændingsfeltet mellem lokal produktion og internationale partnerskaber, som bliver stadigt vigtigere i elbilmarkedet.
Se også: Oversigt over alle kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Vi anbefaler:
De billigste elbiler i Danmark
Guide til billigste ladeboks for elbiler