Ikonisk Renault 17 genopstår som retro-elbil

Renault har skabt en særdeles iøjnefaldende elektrisk retroudgave af den ikoniske coupé Renault 17 fra 1970’erne. Se den nye Renault 17 electric restomod x Ora Ïto.

Ikonisk Renault 17 genopstår som retro-elbil

Hvordan ser en bil fra 1970’erne ud, hvis man krydrer den med nutidens designfilosofi? Det har Renault givet et bud på, da producenten har fundet en af sine gamle ikoner frem fra gemmerne – nærmere bestemt Renault 17 fra 1970’erne.

Resultatet er en såkaldt restomod lavet i samarbejde med den franske designer Ora Ïto. Restomod er et engelsk begreb, der dækker over både at restaurere og modificere en gammel bil – og det må man sige er sket i tilfældet med den nye, elektriske Renault 17.

Den gamle Renault 17 var udstyret med en firecylindret motor med forhjulstræk og blev solgt i mere end 92.000 eksemplarer mellem 1971 og 1979. Den nye Renault 17 tager en ny retning med en elektrisk drivlinje.

Se også: Se Renaults udvalg af elbiler i Danmark

Retrodesign for alle pengene

Den ombyggede R17 har en skarp, ny front med et par tynde rektangulære forlygter, der minder om de cirkulære forlygter fra den oprindelige coupé, men som giver Renault R17 et mere seriøst udseende.

Kølergrillen er redesignet med to brede rektangulære elementer, og lamellerne bag sideruderne er mere elegant integreret i karrosseriet.

Bag på Renault R17 består baglygterne nu af en enkel LED-stribe, der strækker sig over hele bagenden. Hjulene har et riflet udseende som en vinylplade og sidder under firkantede hjulkasser.

Renault har forlænget karrosseriet på R17, så det nu er er 6,7 cm bredere end forgængerens – og så anvendes der et chassis af kulfiber.

Renault har dog har bevaret de originale døre, vinduer og undervognsstruktur. Renault oplyser, at den elektriske R17 vejer omkring 1.400 kg.

Se også: Sammenlign alle elbiler i Danmark

Oldschool kabine med ny teknologi

Indvendigt afviger Renault noget mere fra originalen, samtidig med at den franske producent har bevaret en old school-charme.

Det runde rat er blevet erstattet af en firkantet med en enkelt rektangulær eger. Fire små skærme stikker ud fra instrumentbrættet bag rattet og minder om de originale 17’er-målere, mens infotainmentskærmen er monteret lavt under instrumentbrættet.

Sæderne har fået nyt design og er betrukket med en kombination af brun merinould og beige uldboucléstof.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Renaults klassikere genopstår som elbiler

Renault R17 er altså en elbil med tydelige referencer til sin forgænger, samtidig med der er tænkt i nye, utraditionelle baner.

Man kan vist roligt sige, at Renault 17 ikke ligner nogen anden elbil på markedet. Det skyldes i høj grad, at der foreløbig er tale om en showcar og altså ikke en elbil, der står til at køre på de danske veje lige foreløbig.

Renault har tidligere lavet samme nummer med andre modeller: For eksempel Renault 5 Diamant med, som navnet antyder, diamantforlygter og den vanvittige R5 Turbo 3E.

Det er dog bestemt ikke utænkeligt, at vi en dag får Renault 17 at se, for det før set, at spændende showcars og konceptbiler ender med at blive lavet til produktionsklar udgaver, som er tro mod de oprindelige tanker.

Renault har blandt andet ført lanceret den elektriske Renault 5 E-Tech i flere europæiske lande, og vi får den også at se her i Danmark i starten af 2025. Her er tale om en elektrisk bybil baseret på den ikoniske Renault 5-minibil fra 1972.

Renault er også på vej med en ny, elektrisk Twingo, som bliver en billig elbil i 2026. Der kommer også en produktionsudgave af 4Ever Trophy-offroadkonceptbilen.

Uanset Renaults planer med den elektriske Renault 17 er den en ganske iøjnefaldende kreation, og det er absolut forfriskende at se en producent som Renault lave sjove elbilprojekter med retro-tema.

Vi anbefaler:
Disse elbiler er Bedst i Test
Se hvilke elbiler der kommer i 2024, 2025 og 2026
De billigste elbiler i Danmark