Stort ønske om bedømmelse af cybersikkerheden for opkoblede biler
Næsten tre ud af fire mener, at opkoblede biler og opladere til elektriske biler bør blive bedømt på, hvor gode de er til at modstå cybersikkerhedstrusler.
Det er resultatet af en undersøgelse, der blev udført fornylig af BlackBerry for at se, om folk ser internetopkoblede enheder (også kaldet Internet of Things) som sikre i forhold til hackere.
Undersøgelsen blev bestilt som svar på et nyt initiativ fra Det Hvide Hus, der blev annonceret onsdag i sidste uge. Biden-regeringen har planer om at lancere et program til IoT-enheder i 2023 i stil med de EnergyStar-bedømmelser, der fortæller forbrugere, hvor meget elektricitet et TV eller en hvidevare bruger.
Se også: Test af elbiler
USA kræver standarder for enheders IT-sikkerhed
Det Hvide Hus vil have National Institute of Standards and Technology og Federal Trade Commission til at komme frem til et sæt sikkerhedsstandarder, så amerikanerne med et enkelt blik kan se, om en ny højtaler eller vaskemaskine er i risiko for at hoppe med på et botnet eller blive ramt af ransomware.
Lidt alarmerende var kun 54 procent af de 1.008 adspurgte bekymrede for, at internetopkoblede apparater i deres hjem kan blive hacket. Og kun 32 procent sagde, at de ejer IoT-enheder, som de ikke lader være koblet til internettet af frygt for sikkerheden.
Men 82 procent var enige i, at en bedømmelse af cybersikkerheden i stil med EnergyStar ville få dem til at føle sig bedre informeret om deres enheder.
BlackBerry spurgte også til, om et bedømmelsessystem for cybersikkerhed skulle udvides til også at omfatte opkoblede biler og opladestationer. Svaret var tydeligt med 74 procent på ja-siden.
Se også: Hvilken elbil skal jeg vælge?
Sikkerhedsstandarder for opkoblede biler
Der er på nuværende tidspunkt intet, der tyder på, at Det Hvide Hus, NIST eller FTC har planer om at inkludere biler eller opladere til elektriske biler i det nye markeringssystem i USA.
Dog tyder meget på, at det er et stort ønske blandt ejere af opkoblede biler generelt og særligt af elbiler. Undersøgelsen gælder kun amerikanske bilejere, men formentlig gælder det også i mindst lige så stor stil for bilejere i hele verden.