EU justerer igen toldsatser og giver Tesla rabat
Tesla vil blive pålagt en ekstra toldafgift på kun 9 procent på sine kinesisk producerede eksemplarer af sedanen Model 3, der eksporteres til EU.
Det har Europa-Kommissionen offentliggjort i en opdatering af sin omfattende undersøgelse af det, som EU kalder for Kinas ”uretfærdige” subsidier til elbiler.
Se også: Specifikationer, priser og billeder af Tesla Model 3
Tesla har nydt godt af kinesisk statsstøtte
Den ekstra toldafgift på Teslas kinesisk producerede elbiler er væsentligt lavere end gennemsnittet på 21,3 procent for virksomheder, der har samarbejdet med EU-undersøgelsen, og 36,3 procent for dem, der ikke samarbejdede.
Tesla havde i forbindelse med EU’s undersøgelse anmodet om at få foretaget en individuel behandling af toldsatsen – og den er altså nu færdig.
Med en ekstra afgift på 9 procent er den samlede toldafgift på Tesla Model 3 19 procent, idet EU’s nye toldsatser er i tillæg til de eksisterende 10 procent på elbiler fra Kina. Den nye toldafgift for Tesla træder i kraft senest den 31. oktober og skal godkendes af EU’s medlemslande.
Ifølge EU-embedsmænd, som i juni besøgte Teslas fabrik i Shanghai, har Tesla havde nydt godt af kinesiske statstilskud – primært i form af batterier til underpris, men også billig jord og tilskud til eksportører.
Se også: Alle elbiler fra Tesla i Danmark
Justerer toldsatserne for anden gang
Da EU 12. juni annoncerede sine forhøjede toldniveauer for kinesiske bilproducenter, var det med en toldsats på op til 38,1 procent.
En lille måned senere nedjusterede EU tallene, så den maksimale ekstra told var på 37,6 procent til SAIC, 19,9 procent til Geely og 17,4 procent til BYD. I dag har EU justeret på toldniveauerne for anden gang, så toldsatserne nu er:
- BYD: 17,0 % i stedet for 17,4 %
- Geely (Volvo, Polestar, Lotus m.m.): 19,3 % i stedet for 19,9 %
- SAIC (MG, Maxus, IM Motors m.m.): 36,3 %i stedet for 37,6 %
- Tesla: 9 % i stedet for 20,8 %
- Alle andre samarbejde producenter: 21,3 % i stedet for 20,8 %
- Alle andre ikke-samarbejde producenter: 36,3 % i stedet for 37,6 %
Det forlyder, at satserne kan blive ændret igen.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler i Danmark
Slipper for at betale midlertidig told
EU har også en god nyhed til de producenter, som producerer elbiler i Kina og eksporterer dem til EU.
Ingen virksomheder skal nemlig betale midlertidig told, før den sandsynligvis træder endeligt i kraft i slutningen af oktober. Det skyldes, at EU har konkluderet, at europæiske bilproducenter står over for en ”trussel om skade” snarere end faktisk skade. Det lader altså til, at EU har deeskaleret indgrebet mod Kina en my.
En EU-embedsmand har oplyst, at hvis der ikke blev gjort noget, vil væksten i den statsstøttede kinesiske eksport af elbiler snart føre til ”væsentlig skade” for EU-producenterne og tilføjede, at ”vores lovgivning giver os mulighed for at handle, før folk bliver fyret, og fabrikker bliver lukket.”
Ifølge tænketanken Kiel Institute for the World Economy udgjorde Kinas støtte til produktion af elbiler omkring 37,7 milliarder kroner i 2022.
Langt den største modtager var BYD, som modtog 25 milliarder kroner. Teslas fabrik i Shanghai var den næststørste modtager med 2,8 milliarder kroner.
Vi anbefaler:
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
De billigste elbiler i Danmark
Guide til den bedste elbilforsikring