Tesla svigter kunderne og vrider armen om på konkurrenterne
Tidligt fredag sænkede den amerikanske elbilproducent Tesla priserne på sine to bedst sælgende modeller, Tesla Model Y og Tesla Model 3. Der er tale om en ekstraordinær prisjustering, som har sendt chokbølger gennem hele bilverdenen.
Teslas prisfald er af en størrelse, der aldrig før er set lignende. Mens Tesla Model 3 er blevet op til 127.882 kroner eller 23,3 procent billigere, er der op til 159.300 kroner eller 27 procent at spare på den større Model Y.
Det er et historisk og højst usædvanligt prisfald, som er helt uden fortilfælde, vurderer Nicolas Frederiksen, der er ansvarshavende redaktør på mobilsiden.dk.
Bilmodel | Gammel pris | Ny pris | Prisfald | |
Tesla Model 3 | Baghjulstræk | 451.090 kr. | 359.900 kr. | 91.190 kr. (-20,2 %) |
Long Range | 547.872 kr. | 419.990 kr. | 127.882 kr. (-23,3 %) | |
Performance | 567.072 kr. | 469.990 kr. | 97.082 kr. (-17,1 %) | |
Tesla Model Y | Baghjulstræk inkl. anhængertræk | 476.208 kr. | 374.990 kr. | 101.218 kr. (-21,3 %) |
Long Range inkl. anhængertræk | 589.290 kr. | 429.990 kr. | 159.300 kr. (-27,0 %) | |
Performance inkl. anhængertræk | 630.096 kr. | 502.896 kr. | 127.200 kr. (-20,2 %) |
Se også: Test af elbiler
Svigter eksisterende kunder
Tidligere har man ifølge Nicolas Frederiksen kunnet stole på, at bilerne på nybilmarkedet nogenlunde har holdt sin værdi foruden det forventede værditab.
”Det har givet en vis tryghed for den forventede gensalgsværdi, men med Elon Musks kraftige og pludselige prisfald er den sikkerhed en saga blot,” siger han. I stedet udsætter Tesla sine eksisterende kunder for et decideret svigt, lyder det:
”Der er tale om en iskold handling, som har måttet være længe undervejs. Prisfaldet efterlader mange eksisterende Tesla-ejere med håret i postkassen, fordi det sænker gensalgsværdien voldsomt. Godt nok har Tesla meldt ud, at man får Model 3 og Model Y til nedsat pris, hvis man får den leveret efter prisfaldet. Det er fint, men man skal huske, at det alligevel lader de fleste Tesla-ejere i stikken. De får et kæmpestort værditab, den dag de skal sælge deres bil,” forklarer Nicolas Frederiksen.
Det er dermed blevet købers marked
Vrider armen om på konkurrenterne
Fra den ene dag til den anden betyder det, at Teslas to billigste modeller nu koster fra henholdsvis 359.000 kroner for Model 3 og 374.990 kroner for Model Y i stedet for 451.090 og 476.208 kroner. Dermed er langt flere konkurrerende elbiler i prislejet 300.000 til 400.000 kroner i direkte konkurrence med Tesla, og det er de nødt til at reagere på – hvis de altså kan, lyder spådommen.
”Nu er der stilhed før stormen. Nu venter vi på konkurrenternes modsvar, og det bliver interessant at se, om de i det hele taget kan justere sig efter Teslas prisfald. Mange elbilproducenter kæmper i forvejen med lange leveringstider. Som det umiddelbart ser ud nu, er det kun ganske få elbilproducenter, der tilnærmelsesvis kan matche Teslas korte leveringstider. Det er formentlig blandt disse producenter, at vi vil se de første prisjusteringer,” siger Nicolas Frederiksen.
Sætter sig tungt på bilmarkedet
Tesla er det suverænt største elbilmærke her i Danmark. Med knap 30.000 Tesla-elbiler på de danske veje og en markedsandel på 26,4 procent af den danske bestand af elektriske biler har Tesla stor afstand ned til nærmeste konkurrent, Volkswagen, med en andel på 15,8 procent.
Med de massive prisfald cementerer Tesla sin position på markedet og gør med et snuptag sine elbiler relevante for rigtig mange danskere. De i alt 2.949 eksemplarer af Model 3 og Model Y, der blev solgt i Danmark i 2022, står altså til at blive til væsentligt flere i 2023. Hvordan Teslas salg kommer til at se ud, og hvordan konkurrenterne reagerer, vil kun tiden vise.
Spørger man Nicolas Frederiksen, understreger Teslas prisfald i hvert fald med al tydelighed, hvilke risici der er ved at købe elbil i et marked, der er under hastig udvikling.
”Det er med et snuptag blevet købers marked, men man bør absolut tænke sig om, før man køber elbiler. At priserne på elbiler sådan kan falde markant i løbet af natten, vil utvivlsomt skabe stor usikkerhed. Det er absolut med til at styrke argumenterne for privatleasing,” lyder det.