Teslas estimerede rækkevidde skal være mere troværdig
Den forventede rækkevidde i elbiler er ofte den der sætter gang i rækkeviddeangsten. Problemet er at den sjældent er særligt præcis og man derfor ikke kan stole alt for meget på den. Og netop den estimerede rækkevidde er noget Tesla nu vil gøre mere præcis, ved at tage højde for endnu flere ting, som dæktryk og batteritemperatur.
Tesla har længe været førende inden for effektivitet og rækkevidde i elbiler, men på trods af det har de stadig problemer med at forudsige energiforbruget på en tur.
Når man indtaster en destination i navigationssystemet, giver Tesla føreren den forventede rækkevidde. Men Tesla-ejere ved, at den for det meste af tiden faktisk vil være meget lavere end det skønnede.
Se også: Tesla åbner Superchargere i Danmark for andre elbiler
Den viste rækkevidde skal være mere troværdig
En præcis estimeret rækkevidde er vanskelig at opnå for producenterne af elbiler. Der er mange ting der skal tages hensyn til, som vejr- og højdeændringer, sidevind, modvind, luftfugtighed, hastighed, passagerer, klimaanlæg, oppakning, temperatur og meget andet. Derfor er den estimerede rækkevidde sjældent hvad man ender med at køre på en fuld opladning – det kan både være mere eller mindre.
Softwareopdatering skal gøre estimeret rækkevidde mere præcis
Tesla har allerede øvet sig meget i, at kunne fremvise en så prævis forventet rækkevidde som muligt, men der er stadig plads til forbedring – og det ved bilmærket. Derfor vil de med en softwareopdatering nu forbedre nøjagtigheden.
Teslas elbiler tager allerede højde for meget ting, men nu skal et nyt sæt af parametre forbedre det yderligere. Softwareopdateringen betyder, at der fremover vil blive taget højde for ting som dæktryk, batteritemperatur, trådløs opladning af mobiltelefon, luftfugtighed og mere
Se også: Nyheder om elbiler