Stor test: Hvilke elbiler støjer mindst?

De dårligste elbiler støjer næsten fire gange så meget i kabinen som de mest støjsvage elbiler. Se testresultater fra alle de populære elbiler i Danmark.

Stor test: Hvilke elbiler støjer mindst?

Elbiler har ingen forbrændingsmotor, der afgiver irriterende motorstøj. Det gør, at man lægger mere mærke til vind- og dækstøj, selv om det generelle støjniveau er lavere i elbiler end i benzin- og dieselbiler.

Ikke alle elbiler er dog lige støjsvage. Faktisk er der utrolig stor forskel. Den norske youtuber og bilanmelder Bjørn Nyland, som i årevis har foretaget grundige test af et utal af elbiler, har som et fast testelement også undersøgt støjniveauet i elbilerne.

Med en støjmåler/lydmåler måler han konsekvent støjniveauet ved tre forskellige hastigheder: 80, 100 og 120 km/t. Testresultaterne giver et godt billede af, hvilke støjniveauer i kabinen man kan forvente i forskellige elbiler på henholdsvis landevej og motorvej.

Se også: Billeder af elbiler

Kæmpe forskel på elbilers støjniveau

Vi har taget gennemsnittet af de tre målinger fra samtlige elbiler, som Bjørn Nyland har målt støjniveauet i – og resultatet er ganske interessant.

Den elbil, som har den laveste gennemsnitlige støjniveau ved de tre hastigheder, er NIO ET7 med 61,8 dB i gennemsnit. Også BMW i7 (62,1 dB), Mercedes-Benz EQS SUV (62,1 dB), Mercedes-Benz EQE (62,3 dB), Mercedes-Benz EQS (63,2 dB), Hongqi E-HS9 (63,5 dB) og Audi e-tron (63,6 dB) er iblandt de absolut mest støjsvage elbiler.

I den anden grøft finder man den elektriske varebil Maxus e-Deliver 3 med et støjniveau på i gennemsnit 73,8 dB. Honda-e gør det heller ikke godt med 72,0 dB, og det samme gælder for Nissan e-NV200 (72,0 dB), Kia e-Soul (71,6 dB), Lexus UX 300e (71,6 dB) og Tesla Model 3 (71,3 dB).

Gennemsnittet for alle de målte biler ved de tre hastigheder ligger på 67,6 dB. Ved 80 km/t er gennemsnittet 65,0 dB, ved 100 km/t er gennemsnittet 67,3 dB, og ved 120 km/t er gennemsnittet 69,4 dB.

Lydniveau Svarer til
10 dB Vejrtrækning
20 dB Hvisken og raslende blade
30 dB Roligt landligt område
40 dB Bibliotek og fuglekvidder
50 dB Rolig forstad, samtale i hjemmet og store elektriske transformatorer på 30 meters afstand
60 dB Samtale i restaurant, kontor, baggrundsmusik og klimaanlæg på 30 meters afstand
70 dB Personbil med 100 km/t ved 8 meters afstand, musik i stuen, radio- eller tv-lyd og støvsuger
80 dB Opvaskemaskine, godstog fra 15 meters afstand, bilvask ved 6 meters afstand, diesellastbil med 65 km/t fra 30 meters afstand, blender og fræsemaskine
90 dB Plæneklipper, motorcykel fra 8 meters afstand
100 dB Plæneklipper, motorcykel, traktor og skraldebil
110 dB Live rockmusik, bilhorn ved 1 meters afstand og passagerfly der letter ved 60 meters afstand

Lille dB-forskel har stor støjmæssig betydning

Det lyder ikke af meget, men selv bittesmå forskelle har stor lydmæssig forskel. Decibelskalaen er nemlig logaritmisk, hvilket betyder, at en ændring på 3 dB er en fordobling eller halvering af lydstyrken. 63 dB er med andre ord dobbelt så højt som 60 dB. Det menneskelige øre opfatter dog først en ændring på 8-10 dB som en fordobling af lydstyrken.

Ikke desto mindre er der kæmpe forskel på støjniveauet i elbiler. Med en spredning på hele 11,9 dB iblandt de testede elbiler er støjniveauet i de mest støjende elbiler næsten fire gange højere end i de mest støjsvage elbiler. Det er altså langt fra kun fraværet af en støjende brændstofmotor, der afgør støjniveauet. Det er mindst lige så meget bilens aerodynamik og støjisolering, der afgør støjniveauet.

Og så hænger pris og kvalitet naturligvis også sammen. De 10 biler med det laveste gennemsnitlige støjniveau koster i gennemsnit 1,3 mio. kroner, mens de 10 biler med mest støj i kabinen i gennemsnit koster 292.000 kroner.

Se også: Disse elbiler er bedst i test

Se forskellen: Støjniveauet i kabinen i elbiler

Elbil 80 km/t 100 km/t 120 km/t Gennem­snit
NIO ET7 59,3 dB 61,6 dB 63,6 dB 61,8 dB
BMW i7 xDrive60 59,5 dB 61,7 dB 64,0 dB 62,1 dB
Mercedes EQS SUV 580 4MATIC 59,1 dB 61,6 dB 64,2 dB 62,1 dB
Mercedes EQE 300 59,0 dB 61,9 dB 64,3 dB 62,3 dB
Mercedes EQS 53 4MATIC+ 61,5 dB 63,3 dB 64,4 dB 63,2 dB
Hongqi E-HS9 60,8 dB 63,2 dB 65,3 dB 63,5 dB
Audi e-tron 60,0 dB 63,0 dB 65,8 dB 63,6 dB
Mercedes EQS 580 61,4 dB 63,2 dB 65,3 dB 63,6 dB
BMW iX xDrive50 61,1 dB 63,1 dB 65,8 dB 63,8 dB
Mercedes EQC 61,0 dB 63,5 dB 65,9 dB 63,9 dB
Audi e-tron Black Edition 62,4 dB 64,1 dB 65,8 dB 64,3 dB
Mercedes EQE 43 AMG 62,0 dB 64,4 dB 66,1 dB 64,5 dB
BMW i4 M50 61,8 dB 64,2 dB 66,4 dB 64,5 dB
BMW iX xDrive40 61,4 dB 64,0 dB 66,9 dB 64,7 dB
BMW i4 eDrive40 63,1 dB 64,6 dB 66,7 dB 65,1 dB
NIO EL7 60,2 dB 64,5 dB 67,6 dB 65,1 dB
Nissan Ariya 87 kWh 61,3 dB 64,5 dB 67,4 dB 65,1 dB
BMW iX1 xDrive30 62,3 dB 64,7 dB 67,0 dB 65,1 dB
Mercedes EQC 63,5 dB 65,1 dB 66,4 dB 65,2 dB
Hyundai IONIQ 6 RWD 62,4 dB 65,0 dB 67,0 dB 65,2 dB
Renault Megane E-Tech 63,3 dB 64,8 dB 67,0  dB 65,2 dB
NIO ES8 63,6 dB 64,5 dB 67,1 dB 65,3 dB
Ford Mustang Mach-E LR AWD 63,6 dB 65,0 dB 66,8 dB 65,3 dB
MG Marvel R Performance 62,9 dB 65,2 dB 67,0 dB 65,4 dB
Audi e-tron 55 med akustisk glas 62,6 dB 66,2 dB 66,7 dB 65,5 dB
Volkswagen ID.5 GTX 62,4 dB 65,2 dB 67,6 dB 65,6 dB
BMW i4 M50 63,3 dB 65,6 dB 67,4 dB 65,8 dB
Audi e-tron 50 Sportback 63,3 dB 65,5 dB 67,7 dB 65,8 dB
Tesla Model X 63,0 dB 65,0 dB 68,0 dB 65,8 dB
Skoda Enyaq Coupé RS 63,7 dB 65,8 dB 67,5 dB 65,9 dB
Jaguar I-Pace 63,1 dB 65,4 dB 68,1 dB 66,0 dB
NIO ET5 61,7 dB 65,8 dB 68,4 dB 66,1 dB
Jaguar I-Pace 63,0 dB 66,0 dB 68,0 dB 66,1 dB
Tesla Model S Plaid med ANC 64,1 dB 65,5 dB 68,1 dB 66,2 dB
NIO ES8 63,6 dB 65,9 dB 68,1 dB 66,3 dB
Mercedes EQA 350 4MATIC 64,5 dB 66,1 dB 67,6 dB 66,3 dB
Tesla Model S Plaid med ANC 62,2 dB 65,4 dB 68,8 dB 66,3 dB
Volkswagen ID.3 Pro (facelift) 63,8 dB 66,3 dB 68,0 dB 66,4 dB
Audi Q4 e-tron 40 63,5 dB 66,2 dB 68,3 dB 66,4 dB
Peugeot e-2008 GT 63,8 dB 65,8 dB 68,5 dB 66,5 dB
Porsche Taycan 4S 64,5 dB 66,0 dB 68,2 dB 66,5 dB
Porsche Taycan 4S 79 kWh 64,8 dB 66,3 dB 67,9 dB 66,5 dB
Tesla Model S LR Palladium 63,4 dB 65,9 dB 68,7 dB 66,5 dB
Volkswagen e-Golf 64,7 dB 66,0 dB 68,3 dB 66,6 dB
Jaguar I-Pace 64,1 dB 65,9 dB 68,6 dB 66,6 dB
Tesla Model 3 Performance 64,4 dB 66,3 dB 68,3 dB 66,6 dB
Toyota bZ4X AWD 63,7 dB 66,4 dB 68,6 dB 66,7 dB
Tesla Model S LR Palladium med ANC 63,9 dB 66,3 dB 68,6 dB 66,7 dB
Jaguar I-Pace EV320 64,2 dB 66,3 dB 68,5 dB 66,7 dB
XPENG P7 Performance 64,2 dB 66,5 dB 68,5 dB 66,7 dB
Ford Mustang Mach-E GT 63,9 dB 66,2 dB 68,9 dB 66,8 dB
Polestar 2 LR SM (facelift) 63,8 dB 66,9 dB 68,6 dB 66,9 dB
Kia EV6 77 kWh RWD 63,4 dB 66,6 dB 68,9 dB 66,9 dB
BMW i3 64,2 dB 67,0 dB 68,4 dB 66,9 dB
Volkswagen ID.4 GTX 64,0 dB 66,6 dB 68,8 dB 66,9 dB
Mazda MX-30 64,9 dB 66,8 dB 68,6 dB 67,0 dB
Kia EV6 GT 64,4 dB 66,9 dB 68,8 dB 67,1 dB
Tesla Model Y RWD 64,5 dB 67,1 dB 68,7 dB 67,1 dB
BMW iX3 64,5 dB 66,8 dB 68,9 dB 67,1 dB
Hyundai IONIQ 5 AWD 64,6 dB 67,1 dB 68,7 dB 67,1 dB
Ford Mustang Mach-E LR RWD 64,8 dB 66,7 dB 68,9 dB 67,1 dB
Kia EV6 AWD 64,9 dB 66,8 dB 68,8 dB 67,1 dB
Nissan Leaf 40 kWh 64,9 dB 66,7 dB 69,0 dB 67,2 dB
Tesla Model S LR Raven 65,2 dB 66,9 dB 68,8 dB 67,2 dB
Tesla Model S Performance Raven 64,6 dB 67,0 dB 69,0 dB 67,2 dB
Tesla Model X 64,5 dB 67,2 dB 69,1 dB 67,3 dB
BYD Atto 3 64,4 dB 66,8 dB 69,4 dB 67,3 dB
Kia e-Niro 64,8 dB 66,8 dB 69,3 dB 67,4 dB
Tesla Model S Plaid 65,2 dB 67,1 dB 69,0 dB 67,4 dB
Tesla Model Y Performance 64,3 dB 67,3 dB 69,3 dB 67,4 dB
Volkswagen ID. Buzz 64,8 dB 66,7 dB 69,5 dB 67,4 dB
Volkswagen ID.4 1st 63,7 dB 67,1 dB 69,8 dB 67,5 dB
Opel Mokka-e 65,0 dB 67,1 dB 69,5 dB 67,6 dB
Citroën ë-C4 65,3 dB 67,3 dB 69,3 dB 67,6 dB
Tesla Model 3 Performance 65,8 dB 67,6 dB 68,9 dB 67,6 dB
Volvo C40 AWD 65,1 dB 67,0 dB 69,6 dB 67,6 dB
Tesla Model 3 Performance 64,5 dB 67,4 dB 69,6 dB 67,6 dB
Tesla Model 3 Performance 2022 65,2 dB 67,3 dB 69,5 dB 67,7 dB
Maxus eT90 63,4 dB 66,8 dB 70,3 dB 67,7 dB
Kia e-Soul 30 kWh 64,9 dB 67,1 dB 69,8 dB 67,7 dB
Porsche Taycan Cross Turismo 4 66,4 dB 67,6 dB 68,9 dB 67,8 dB
Tesla Model S P85 (MF) 65,3 dB 68,0 dB 69,4 dB 67,9 dB
MG5 Electric 65,2 dB 67,9 dB 69,6 dB 67,9 dB
DS 3 e-tense 65,8 dB 66,8 dB 70,1 dB 68,0 dB
Kia Niro EV 65,0 dB 67,8 dB 69,9 dB 68,0 dB
Skoda Enyaq iV 80 65,4 dB 67,0 dB 70,2 dB 68,0 dB
BYD Tang 64,1 dB 67,3 dB 70,5 dB 68,0 dB
Tesla Model Y Performance 64,9 dB 67,4 dB 70,3 dB 68,0 dB
Volkswagen e-Golf 65,0 dB 68,0 dB 70,0 dB 68,1 dB
MG ZS EV 44.5 kWh 65,4 dB 67,8 dB 70,0 dB 68,1 dB
Volvo XC40 Recharge 65,3 dB 68,1 dB 69,9 dB 68,2 dB
Volkswagen ID.3 82 kWh 66,5 dB 68,0 dB 69,5 dB 68,2 dB
Volkswagen ID.4 1st Max 66,6 dB 68,0 dB 69,5 dB 68,2 dB
Tesla Model 3 Performance 66,2 dB 68,3 dB 69,5 dB 68,2 dB
Opel Corsa-e 65,8 dB 68,2 dB 69,8 dB 68,2 dB
Maxus Euniq 5 65,7 dB 68,2 dB 69,9 dB 68,3 dB
BMW i3s 120 Ah 64,8 dB 66,8 dB 71,0 dB 68,3 dB
Volkswagen ID.3 1st 66,1 dB 67,9 dB 70,1 dB 68,3 dB
Polestar 2 Performance 66,8 dB 67,9 dB 69,8 dB 68,4 dB
Hyundai Kona 65,7 dB 67,9 dB 70,3 dB 68,4 dB
Tesla Model 3 Performance 66,2 dB 68,4 dB 70,0 dB 68,5 dB
Volkswagen ID.3 1st Max 65,9 dB 68,3 dB 70,3 dB 68,5 dB
Citroën ë-Spacetourer 66,0 dB 68,4 dB 70,2 dB 68,5 dB
Tesla Model Y LR 66,1 dB 68,5 dB 70,1 dB 68,5 dB
Mercedes EQV 67,2 dB 68,0 dB 70,0 dB 68,6 dB
Tesla Model 3 SR+ 60 kWh 65,4 dB 68,3 dB 70,6 dB 68,6 dB
Kia e-Soul 64 kWh 66,4 dB 68,4 dB 70,2 dB 68,6 dB
Hyundai Ioniq 65,7 dB 68,4 dB 70,5 dB 68,6 dB
Volkswagen ID.3 55 kWh 65,9 dB 68,0 dB 70,7 dB 68,6 dB
Nissan Leaf 62 kWh 65,8 dB 68,6 dB 70,4 dB 68,7 dB
Tesla Model Y Performance 66,4 dB 68,4 dB 70,4 dB 68,7 dB
Cupra Born 58 kWh 66,4 dB 68,4 dB 70,4 dB 68,7 dB
Opel Ampera-e 65,7 dB 68,4 dB 70,7 dB 68,7 dB
Polestar 2 66,3 dB 68,3 dB 70,6 dB 68,8 dB
Polestar 2 Performance 66,3 dB 68,3 dB 70,6 dB 68,8 dB
Tesla Model 3 Performance 66,6 dB 68,7 dB 70,3 dB 68,8 dB
Tesla Model X Raven 65,6 dB 68,2 dB 71,0 dB 68,8 dB
Polestar 2 SR Single Motor 65,9 dB 68,63 dB 70,7 dB 68,8 dB
Mitsubishi i-MiEV 65,0 dB 68,2 dB 71,2 dB 68,8 dB
MG ZS EV 66,4 dB 68,7 dB 70,6 dB 68,9 dB
Volkswagen ID.3 1st Plus 66,1 dB 69,3 dB 70,3 dB 68,9 dB
XPENG G3 520i 66,2 dB 68,7 dB 70,9 dB 69,0 dB
Tesla Model Y LR 66,7 dB 69,0 dB 70,8 dB 69,2 dB
XPENG G3 520 66,1 dB 68,5 dB 71,5 dB 69,3 dB
Tesla Model 3 Performance 67,2 dB 68,8 dB 71,0 dB 69,3 dB
Mercedes EQA 250 66,8 dB 68,8 dB 71,2 dB 69,3 dB
Tesla Model 3 SR+ 60 kWh 67,0 dB 69,4 dB 70,8 dB 69,3 dB
Tesla Model 3 LR 66,2 dB 69,1 dB 71,3 dB 69,3 dB
Tesla Model 3 Performance 67,4 dB 69,2 dB 70,8 dB 69,4 dB
Tesla Model Y LR 67,3 dB 69,4 dB 70,8 dB 69,4 dB
Tesla Model 3 SR+ MIC 67,2 dB 69,2 dB 71,0 dB 69,4 dB
Volkswagen e-Up 66,3 dB 69,3 dB 71,3 dB 69,4 dB
Tesla Model 3 Performance 66,7 dB 68,8 dB 71,5 dB 69,4 dB
Tesla Model 3 LR 2021 67,6 dB 69,0 dB 71,3 dB 69,6 dB
Audi e-tron GT 67,6 dB 69,6 dB 71,1 dB 69,7 dB
Tesla Model 3 Performance 67,9 dB 69,4 dB 71,1 dB 69,7 dB
Tesla Model 3 Performance 67,7 dB 70,5 dB 70,8 dB 69,9 dB
Tesla Model 3 Performance 67,7 dB 70,5 dB 70,8 dB 69,9 dB
2021 Tesla Model 3 LR 82 kWh 67,4 dB 69,8 dB 71,8 dB 70,0 dB
Tesla Model 3 SR+ LFP 68,0 dB 70,1 dB 71,4 dB 70,0 dB
Tesla Model 3 Performance 68,1 dB 70,2 dB 71,5 dB 70,2 dB
Tesla Model 3 Performance 68,4 dB 70,8 dB 71,3 dB 70,3 dB
Tesla Model 3 LR Dual Motor 67,8 dB 70,7 dB 72,0 dB 70,5 dB
Tesla Model 3 Performance med dobbelt glas 68,3 dB 70,9 dB 71,7 dB 70,5 dB
Mini Cooper SE 68,2 dB 70,4 dB 72,6 dB 70,8 dB
Fiat 500e 66,9 dB 70,4 dB 73,1 dB 70,8 dB
Hyundai Kona 64 kWh 68,1 dB 70,8 dB 72,7 dB 70,9 dB
2021 Fiat 500e 68,6 dB 71,0 dB 72,9 dB 71,2 dB
Peugeot e-208 GT 69,4 dB 71,4 dB 72,3 dB 71,3 dB
Tesla Model 3 SR+ 60 kWh 68,6 dB 71,2 dB 73,0 dB 71,3 dB
Lexus UX 300e 68,9 dB 70,9 dB 73,7 dB 71,6 dB
Kia e-Soul 64 kWh van 68,9 dB 71,1 dB 73,6 dB 71,6 dB
Nissan e-NV200 40 kWh 68,9 dB 71,7 dB 74,0 dB 72,0 dB
Honda-e 69,7 dB 71,8 dB 73,7 dB 72,0 dB
Maxus e-Deliver 3 70,9 dB 73,6 dB 75,6 dB 73,8 dB

Hvor meget støjer de mest populære elbiler i Danmark?

Herunder kan du se støjniveauet for de 10 elbilmodeller, der er indregistreret flest af i 2023:

Elbil 80 km/t 100 km/t 120 km/t Gennem­­snit
BMW i4* 62,7 64,8 66,8 65,1
Renault Megane E-Tech Electric 63,3 64,8 66,9 65,3
Audi Q4 e-tron 63,5 66,2 68,3 66,4
Volkswagen ID.4* 64,8 67,2 69,4 67,5
Skoda Enyaq iV 65,4 67,0 70,2 68,0
Volvo XC40 Recharge 65,3 68,1 69,9 68,2
Tesla Model Y* 65,7 68,2 70,1 68,3
Polestar 2* 65,8 68,0 70,1 68,3
Cupra Born 66,4 68,4 70,4 68,7
Tesla Model 3* 66,9 69,2 70,8 69,3

*Hvis der er testet flere varianter af samme bilmodel, vises gennemsnittet af alle resultaterne.

For yderligere data om elbilernes dæk, dækstørrelse og vejbanens forhold under målingerne henvises til Bjørn Nylands dataark.