Test, bedømmelse og pris på Volvo XC40 Recharge (2024)

Den nye elektriske Volvo XC40 Recharge byder flere gode opgraderinger, men også prisen trænger til en overhaling. Læs test af Volvo XC40 Recharge (2024).

Test, bedømmelse og pris på Volvo XC40 Recharge (2024)

Den nye Volvo XC40 Recharge kommer med længere rækkevidde, hurtigere opladning, større ydeevne og en højere pris.

Se også: Alle elbiler fra Volvo

Det er nogle virkelig gode forbedringer, den nye 2023-model af Volvo XC40 Recharge (Volvo kalder den selv MY2024) byder på.

Et større batteri og forbedret effektivitet giver den en rækkevidde på op til 571 kilometer, den lynlader med op til 200 kW og har i basisvarianten nu baghjulstræk og flere hestekræfter.

Men er forbedringerne den højere pris værd? Og hvordan klarer Volvo XC40 Recharge sig på et marked, hvor der er stort fokus på prisen?

Hvad er godt og hvad er skidt? Vi giver herunder vores bedømmelse af Volvo CC40 Recharge (2024).

Konklusion på test af Volvo XC40 Recharge

Volvo XC40 Recharge ender med en samlet score på 78 ud af 100. Volvo XC40 Recharge ender derfor med den samlede bedømmelse “God”. Den scorer fire point højere end C40 Recharge.

Blandt de elektriske SUV’er i mellemklassen gør XC40 Recharge sig fortjenet til en 9. plads. I prisklassen 400.000 til 499.999 kroner for SUV’er er XC40 Recharge den 3. bedste elbil.

Design samt bygge- og materialekvaliteten i XC40 er formidabel. XC40 Recharge har et lækkert og moderne interiør i høj kvalitet. Tager man prisen med i betragtning er der dog elbiler, hvor man får mere for pengene. Læs mere om vores Kvalitet/Pris Ratio.

Som man også kan forvente er sikkerheden meget høj i Volvo XC40 Recharge. Den får 5 ud af 5 stjerner, der er topkarakter i Euro NCAP crash- og sikkerhedstest.

Se også: Alt du skal vide om Volvo XC40

Se flere billeder af Volvo XC40 Recharge

Det gode ved Volvo XC40 Recharge

Volvo XC40 Recharge har et nydeligt, minimalitisk og meget skandinavisk design. Indvendigt er Volvo XC40 Recharge en fryd for øjet, hvor også bygge- og materialekvaliteten er rigtig god.

Kabinen er meget komfortabel og man sidder højt og har et godt udsyn. Sæderne er fremragende, der er god plads på bagsædet og der er gode praktiske rum til opbevaring.

Med det nye baghjulstræk og de ekstra hestekræfter er der endnu større køreglæde i XC40 Recharge. XC40 Recharge rammer plet med køreoplevelsen, hvor den både byder på komfort og køreglæde.

Volvos infotainmentsystem fra Google er stadig et af de bedste, der er på markedet i dag. Det er hurtigt, brugervenligt, har gode funktioner og adgang til et stort udvalg af apps. Der er dertil mulighed for Apple CarPlay. Det trænger dog snart til den overhaling, som både EX30 og EX90 har fået.

Rækkevidden har fået en gevaldig forbedring i den nye XC40, og den kører nu op til 571 kilometer. Dertil har den meget hurtig opladning med en maksimal ladeeffekt på 200 kW. Volvo oplyser, at 10-80 procent kan klares på 27 minutter.

Se også: Prøvekør den nye Volvo XC40 Recharge

Dette kunne være bedre ved Volvo XC40 Recharge

Vi har allerede slået fast af infotainmentsystemet i XC40 Recharge er godt. Dog begynder infotainmentskærmen at trænge til en opgradering, både i kvalitet og i størrelse. En 9 tommer skærm er i 2023 i underkanten. Dertil ser softwaren forældet ud.

Basismodellen af Volvo XC40 Recharge koster fra 417.791 kroner, hvilket ikke er den mest konkurrencedygtige pris. Den koster det samme som konkurrenter med mere plads, mere udstyr og større ydeevne, eller er en hel del dyrere end konkurrenter med mere sammenlignelige specifikationer. Det er ærgerligt, for XC40 er en virkelig god elbil, som bliver fravalgt af mange bilkøberne på grund af den lidt for høje pris.

Se også: Alle specifikationer på Volvo XC40

Alternativer til Volvo XC40 Recharge

Vi byder velkommen til den nye Volvo XC40 Recharge i Danmark, hvor den skal konkurrere mod elektriske SUV’er, som BMW iX1, XPeng G9, Audi Q4 e-tron samt en flere crossovere.