Test og anmeldelse af MG5 Electric

MG5 Electric er en vellykket elektrisk stationcar, der er nem at køre, har god komfort, tilfredsstillende rækkevidde og plads til hele familien - og til en fair pris. Læs vores test af MG5 Electric.

Test og anmeldelse af MG5 Electric

Indholdsfortegnelse

  1. Introduktion
  2. Specifikationer
  3. Design og kvalitet
  4. Rækkevidde og opladning
  5. Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
  6. Selvkørende egenskaber
  7. Køreoplevelse og ydelse
  8. Komfort
  9. Udstyrsniveau
  10. Bæredygtighed
  11. Sikkerhed
  12. Garanti og service
  13. Bedømmelse
  14. Konklusion
  15. Pris og leasing

En familievenlig elektrisk stationcar med god plads, god komfort, nok plads og en lang nok rækkevidde? Så skal I tage et kig på MGs nye MG5 Electric, der virker som et af de mest fornuftige elbilkøb, vi kommer til se i år.

MG5 byder ind med en velkørende og brugervenlig bil, der virker oplagt til familien, der søger en rummelig elbil på budget. Til under 300.000 kroner får man et stort bagagerum, en stilfuld rummelig kabine, 7 års garanti, op til 400 kilometer rækkevidde og en elektrisk motor, der yder mere end rigeligt til målgruppen. MG5 Electric er klar til både den korte og lange køretur med 5 personer ombord.

Læs også: Sådan tester og bedømmer vi elbiler

Introduktion af MG5 Electric

MG5 Electric er den nyeste elbil fra MG og en af få elektriske stationcars på markedet lige nu. Det er en familievenlig bil med til en mere overkommelig pris end de fleste elbiler på markedet nu. Prisen på MG5 Electric starter nemlig ved 294.999 kroner. Til den pris får man en elbil med god plads, god komfort, et overraskende fint interiør, en fornuftig størrelse bagagerum og 7 års garanti.

Der er plads til fem personer i MG5, der er bygget på General Motors Delta II-platformen. Platformen er brugt i mange andre biler og er ikke optimeret til elbiler. Alligevel er det lykkedes MG at få tilpasset platformen bedst muligt i denne bil, som blandet har et helt fladt gulv.

Du kender måske MG som det britiske bilmærke, der står bag talrige ikoniske sportsvogne. I 2006 blev bilmærket dog opkøbt af den store kinesiske bilproducent SAIC Motor.

To varianter af MG5

MG5 kommer i to varianter: Comfort og Luxury. De to varianter har mange af de samme specifikationer, men Luxury byder på mere udstyr. MG5 Electric har en elektrisk motor, der trækker forhjulene. Den yder 115 kW (156 hestekræfter), hvilket giver en acceleration fra 0-100 km/t på 8,3 sekunder. Tophastigheden er begrænset til 185 km/t.

Begge varianter har et 61,1 kWh batteri, men ikke helt samme rækkevidde. Comfort byder ind med en rækkevidde på op til 400 kilometer (WLTP), hvor Luxury har 380 kilometer teoretisk rækkevidde. Det skyldes, at det ekstra udstyr i den dyrere model bruger lidt mere strøm.

Se også: Øvrige specifikationer på MG5 Electric

Er MG5 Electric den rigtige elbil for dig og familien? Efter at have kørt, brugt og testet MG5 Electric i en uge er her vores test, anmeldelse og samlede bedømmelse af den.

Specifikationer

MG5 Electric Comfort Luxury
Yde­­evne 115 kW / 156  hk (FWD)
0-100 km/t på 8,3 sek­.
Top­has­tig­hed på 185 km/t
Bat­­te­­ri og ræk­­ke­­vid­­de (WLTP) 61,1 kWh
400 km
61,1 kWh
380 km
Op­­lad­­ning 11 kW AC (0-100 % på cirka 7 timer) og 87 kW DC (5-80 % på 40 min.)
Sid­­de­­plads­­er 5 sid­de­plads­er og 2 med iso­­fix-be­­slag
Ba­­ga­­ge­­rum 479 liter bagi
Plat­­form General Motors Delta II
In­­fo­­tain­­ment­sy­stem MG iSMART Lite med Apple CarPlay og Android Auto
Euro NCAP-be­døm­me­lse Ikke testet
Andet Fa­briks­ga­ran­ti og batterigaranti på 7 år/150.000 km
Pris Fra 294.999 kr. Fra 304.999 kr.

Design og kvalitet

Prisen taget i betragtning og dens praktikalitet er MG5 Electric egentlig en nydelig familiebil. Nej, den vinder nok ikke designpriser, men specielt det indvendige design, mener vi, er MG lykkedes ganske godt med.

En praktisk stationcar

Udvendigt ligner MG5 Electric en helt almindelig, og lidt kedelig, stationcar. Den er bestemt ikke grim, men heller ikke en bil, der tiltrækker megen opmærksomhed. Og den røde farve (Diamond Red), som den MG5 Electric, vi har til test, gør noget godt for udseendet. Vi kan også godt lide, at MG ikke prøver at synliggøre, at dette er en elbil, ligesom nogle andre bilmærker gør. Den ligner en helt almindelig praktisk stationcar – og det er lige præcis, hvad den er.

Opladeporten gemmer sig på fronten af bilen i midten under MGs logo. Denne placering er bestemt ikke vores foretrukne, da den kan være svær at nå ved nogle hurtig- og lynladestandere. Skulle man køre op bag i en bil eller ind i noget, er der stor risiko for, at opladningsporten ødelægges.

Nydelig kabine

Indeni er MG5 Electric en ganske nydelig bil, som også er skruet ganske godt sammen. Vi testede Luxury-varianten med lyst interiør og med kunstlædersæder i en lys, næsten hvid, farve. I kabinen finder man en kombination af mørkegråt og aluminiumfarvet plastik, stof samt mindre detaljer i en neonblå farve.

I toppen af midterkonsollen sidder en stor skærm, der viser bilens infotainmentsystem. Man finder fysiske knapper til betjening af ting som klimaanlæg, lydstyrke, køreprogrammer, parkeringskameraer og mere.

Det er ikke interiør af højeste kvalitet, men dog bestemt tilfredsstillende, og designet er både praktisk og pænt. Tager man prisen i betragtning, er det faktisk ret godt gået af MG.

Skuffende lyd

Lydanlægget er det samme i de to varianter af MG5. Der sidder seks højtalere i kabinen i MG5, og det er mildt sagt ikke imponerende lydkvalitet, som det lukker ud. Der er et totalt fravær af bas og detaljer i lyden, som mest af alt lyder som var det fra en ghettoblaster fra 80’erne. Går du – og familien – meget op i musik og god lyd i bilen, er MG5 nok ikke det rette valg.

MG5 Electric
MG5 Electric fra siden.

Rækkevidde og opladning

MG5 Electric har en teoretisk rækkevidde efter WLTP-standarden på 380 kilometer i luxury-varianten og 400 kilometer i basismodellen. WLTP er en standardiseret testprocedure til at måle elbilers rækkevidde på en kontrolleret og sammenlignelig måde. Der testes ved forskellige hastigheder og temperaturer for at skabe et så realistisk kørselsmønster som muligt. Om sommeren forventes den at have en rækkevidde på cirka 380 kilometer, mens den vil være på cirka 320 kilometer om vinteren. Ligesom i alle andre elbiler afhænger den reelle rækkevidde med MG5 af mange ting, herunder vejrforhold, dæktype, antal passagerer, bagage, vejbanen, hastighed og kørestil.

Vi har i testperioden kørt dagligt i MG5 og har testet rækkevidden grundigt i både byer, på landevej og motorvej.

Virkelighedens rækkevidde

Ved bykørsel har vi faktisk været godt tilfredse. Vi kunne køre, hvad der svarer til omkring 408 kilometer bykørsel på et fuldt batteri eller en effektivitet på 6,7 km/kWh baseret på flere længere køreture i by.

Vi kørte også en række længere køreture med blandede hastigheder på mellem 50 og 80 km/t, hvor rækkevidden – hvis vi kørte på et fuldt batteri – dalede til i gennemsnit 367 kilometer eller hvad der svarer til en effektivitet på 5,3 km/kWh.

Kørsel udelukkende på landevej med 80 km/t klarer MG5 fornuftigt. Vi opnåede et batteriforbrug, der svarer til cirka 400 kilometer kørsel eller en effektivitet på 6,6 kilometer per kWh – altså en smule over WLTP-rækkevidden i den Luxury-model, vi kørte i.

Rækkevidde på motorvej

På motorvej testede vi MG5 både ved 110 og 130 km/t. Efter flere længere køreture med 110 km/t opnåede vi en gennemsnitlig rækkevidde på fuldt batteri, der svarer til 267 kilometer eller en effektivitet på 4,4 kilometer per kWh. Endnu værre gik det under motorvejskørslerne med 130 km/t. Her dalede rækkevidden på batteriet til i gennemsnit 229 kilometer og effektiviteten til kun 3,7 kilometer per kWh. Det er altså tydeligt, at de høje hastigheder går hårdt ud over rækkevidden og effektiviteten.

MG5 har ikke det største batteri sammenlignet med mange andre nye elbiler fra 2022, men lad dig ikke skræmme af det. De teoretiske 380 kilometer rækkevidde er – undskyld ordspillet – absolut inden for rækkevidde, hvis du kører i by og på landevej. Batteriets rækkevidde i MG5 rækker altså til langt de flestes behov – dog uden på nogen måde at være prangende.

Se også: De 10 mest energieffektive elbiler i 2022

MG5 Electric
Den teoretiske rækkevidde er ikke langt fra virkelighedens.

Opladning

MG5 understøtter 3-faset 11 kW AC-opladning via Type 2-stikket og 87 kW DC-hurtigopladning, som oplader batteriet fra 0 til 80 procent på cirka 40 minutter. Vi så gerne, at MG5 understøttede 150 kW opladning, så bilen kan udnytte de mange nye 150 kW-lynopladere, der blomstrer frem overalt i landet. Men omvendt skal der også spares nogle steder, og trods den lave effekt er ladetiden acceptabel.

Placeringen af ladeporten er dog ganske enkelt upraktisk. Ved Clevers ladepark i Køge er man eksempel nødt til at holde så langt tilbage, at bagenden rager et godt stykke ud på vejen med forbikørende for at ladestanderens kabel kan nå ladeporten foran. En ladeport på siden er vores optik i stedet at foretrække.

Infotainment, skærm, software og brugervenlighed

Det er let at komme i gang med at køre MG5 Electric. Man bliver ikke overvældet af knapper og funktioner, og infotainmentsystemet er overraskende brugervenligt og hurtigt.

Du føler dig hurtigt hjemme i MG5 Electric

Har du kørt en bil før, vil du meget hurtigt føle dig hjemme i MG5 Electric, der ikke er så futuristisk og funktionsrig som nogle elbiler er. Man kan ikke bruge mange øjeblikke på at føle sig tryg i den. Den er nemlig meget simpel og ligetil.

Man finder et udvalg af gode fysiske knapper på rat, under infotainmentskærm og i midterkonsol, som samtidig er lette at forstå meningen med.

Simpel, men brugervenlig software

Den 7 tommer digitale førerskærm har måske ikke den flotteste grafik, men er dog ganske simpel og brugervenlig. Her vises der hastighed, batteriniveau i procent, forventet rækkevidde, køreprogram, tripcomputer, fartpilot, hvor meget motoren yder og regenererer i procent og andre brugbare informationer. Skærmen er tilpas skarp og med tilfredstillende lysstyrke og generes ikke af stråler fra solen.

Den 10,25 tommer store infotainmentskærm er også af en tilfredsstillende kvalitet. Her er rigeligt med lys i den, men den mangler muligheden for automatisk at tilpasse lysstyrken til omgivelserne. Man kan indstille lysstyrken manuelt samt vælge et mørkt tema, der er mindre generende, når mørket falder på.

Desværre leveres der ikke over-the-air-opdateringer (OTA) til softwaren i MG5 Electric. Dette skal enten gøres på værksted eller gennem et USB-stik.

Understøtter både Apple CarPlay og Android Auto

Softwaren er ikke den kønneste på markedet og heller ikke den mest avancerede. Den er til gengæld ganske let at finde ud af, og ydeevnen er overraskende god. På hjemmeskærmen kan man vælge bilens indbyggede navigation (som fungerer godt, men desværre ikke taler dansk), skifte musik, se batteristatus og tilgå en række brugbare genveje.

Du skal dog være forberedt på lidt spøjse og uklare oversættelser, når du navigerer rundt i  softwaren. Her er både mulighed for Apple CarPlay og Android Auto – begge dele virker kun med kabeltilslutning.

Opkobling med app

Til MG5 Electric kan man bruge iSMART-appen, der kan hentes til både iPhone og Android-telefoner. Appen giver mulighed for at tænde aircondition/klimaanlægget på forhånd, planlægge opladning (for eksempel til når strømmen er billigst), låse bilen op, se bilens lokation, se batteristatus og få forskellige notifikationer – for eksempel hvis alarmsystemet aktiveres.

MG5
Der er digitalt førerdisplay i MG5.

Selvkørende egenskaber

MG5 Electric er langt fra den mest avancerede elbil på markedet, når det gælder dens autonome køreegenskaber. Her finder man gode funktioner som adaptiv fartpilot, køassistent, skiltegenkendelse og vognbaneassistent, som fungerer godt og generelt gør en køretur i MG5 Electric til en bedre oplevelse.

Men her er ikke mere avancerede funktioner som for eksempel en førerassistent, hvor bilen selv kan styre. Det er en stor fordel at have, når man skal på langtur, og vi savner derfor den funktionalitet.

Der er ikke et officielt niveau for de selvkørende egenskaber i MG5 Electric, men den menes at ligge på niveau 1 ud af 5 inden for autonomi.

Niveauer for automatisering af selvkørende biler 

Bilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.

  • Niveau 0: Ingen automatisering
  • Niveau 1: Førerassistance – fartpilot, adaptiv fartpilot, parkeringsassistent, vejbaneassistent
  • Niveau 2: Delvis automatisering – bilen overtager styring, men fører skal være opmærksom og have hænder på rattet.
  • Niveau 3: Bilen overtager styringen, men føreren skal være i stand til at kunne overtage styringen.
  • Niveau 4: Høj grad af automatisering. Føren må sove og forlade førersædet og i afgrænsede områder, hvor det er tilladt.
  • Niveau 5: Fuld automatisering. Kan køre helt uden menneskelig indgriben.

Køreoplevelse og ydelse

Når jagten går ind på en (elektrisk) familiebil, er det sjældent ydeevnen og køreegenskaberne, der bliver prioriteret højest. På trods af det er størstedelen af de nye store elektriske biler nogle af de hurtigst accelererende biler på markedet, hvilket kan undre. Blandt disse finder vi ikke MG5 Electric, som dog byder på en ganske tilfredsstillende ydeevne samt behagelige køreegenskaber.

Den elektriske motor i MG5 yder 115 kW svarende til 156 hestekræfter. Bilen har en tophastighed på 185 km/t og en acceleration fra 0-100 km/t på 8,3 sekunder. Det er præstationer, som, vi mener, er tilfredsstillende for målgruppen og godkendt til prisen.

Ingen One-Pedal Drive

Det er muligt at skifte køreprogram, hvor man kan vælge economy, sport eller normal. Her er desværre ikke mulighed for One-Pedal Drive, men kan man justere den regenerative bremsning i tre niveauer.

Når det kommer til køreegenskaberne, skal man ikke forvente det helt store. Dermed ikke sagt, at MG5 ikke er en rar og behagelig bil at køre, for det er den. Men det er ikke en bil, som man køber for køreglæden. Styringen er fin, den ligger udmærket på vejen og er generelt ganske behagelig at køre – som man kan forvente af en typisk familiebil.

Komfort

Når det kommer til komforten, gør MG5 det generelt rigtig godt. Her er god plads til både passagerer og bagage, gode opbevaringsmuligheder, og den er både praktisk og rar at sidde i.

En komfortabel kabine med god plads

En køretur i MG5 er måske ikke spændende, men derimod meget behagelig. På forsædet sidder man godt. Sæderne er behagelige, og vælger man Luxury-varianten er der endda elektrisk justerbart førersæde. Det er let at nå gearvælger og andre genvejsknapper, men man skal dog række en anelse ud efter infotainmentskærmen.

Det 7 tommer digitale førerdisplay giver et godt overblik. Det er også let at indstille førersædet optimalt og samtidig se førerdisplayet. Her der mulighed for opbevaring i dørene og under midterkonsollen samt under armlæn. Her finder man også to udmærkede kopholdere.

Der er også god plads på bagsæderne, hvor man sagtens kan sidde tre personer. Her er det en fordel, at gulvet er fladt, hvilket øger komforten for den person, der sidder i midten. Her er der også opbevaring i dørene og et lille rum mellem de to forsæder samt bag på forsæderne.

Bagi er der også mulighed for opladning via et USB-C- og USB-A-porte i tillæg til de to USB-A-porte foran. Det er ikke muligt at lave indstillinger på aircondition/klimaanlægget ved bagsæderne.

Siddestillingen bagi er ikke optimal

Når det kommer til bagsæderne i MG5 Electric, er der dog to ting, man skal være opmærksom på. Den første er, at isofix-monteringen er besværlig, da de to kroge er gemt alt for godt af vejen mellem den øvre og nedre del af sæderne. Tager I ofte autostolen ud, kan dette blive irriterende.

Den anden ting er, at sæderne er placeret lavt på grund af det store batteri under gulvet. Det giver en siddestilling, hvor man ikke får god støtte under baglårene. Det kan gå ud over komforten på den lange køretur.

Ved kørsel er der rimeligt stille i kabinen i MG5 Electric. Den dæmper effektivt udefrakommende støj. Ved kørsel på motorvej hører man dog lidt vind- og dækstøj samt den elektrisk motor, når speederen trykkes i bund.

Affjedringen er meget blød, og MG5 Electric nærmest flyder over huller, vejbump og andre ujævnheder.

God plads til bagage

Bagagerummet byder på fornuftige 479 liter, der, ved at lægge bagsæderne ned, kan udvides til 1.367 liter. Det er en fornuftig størrelse, der er tilfredsstillende til en almindelig familie. Til den større familie kan der blive brug for mere plads. Der er heller ikke et frunk gemt under kølerhjelmen.

Adgangen til bagagerummet er udmærket, men man skal have klapvognen eller andre større ting over en kant. I bagagerummet finder man under gulvet plads til ladekabler samt to mindre rum med net i siderne til småting.

MG5
Man sidder rart bag rattet i MG5.

Udstyrsniveau

Listen over udstyr i standardudgaven af MG5 er ret begrænset. Den kommer med 16″ alufælge, bakkamera, MG iSMART Lite-infotainmentsystem, LED-forlygter, 6 højtalere og vehicle to load-funktionalitet (V2L).

Derudover inkluderer MG ni forskellige førerassistentsystemer under betegnelsen MG Pilot: Automatisk nødopbremsning (AEB), adaptiv fartpilot (ACC), køassistent (TJA), vognbaneassistent (LKA), intelligent fjernlysassistent (IHC), hastighedsadvarsel (SAS), advarsel om frontkollision (FCW), vejskiltegenkendelse (TCW) og vognbaneadvarsel (LDW).

I Luxury-udgaven af MG5 får du derudover regnsensor, 360 graders kamera i stedet for bakkamera, elektrisk foldbare sidespejle, automatisk nedblændet bakspejl, klimaanlæg, automatisk op- og nedrulning og anti-klem i alle ruder frem for kun ruden ved føreren, elektrisk justerbart førersæde med manuel lændestøtte, kortlomme bagpå forsæder, delkunstlædersæder og 17” alufælge. Vi vil helt klart anbefale at ofre de 10.000 kroner for at få ovenstående udstyr med i købet.

Ekstraudstyr

MG har ikke ligefrem flottet sig, når det kommer til ekstraudstyret. Der er ganske enkelt ikke mulighed for at købe særlig meget ekstraudstyr. Helt præcist kan du tilkøbe et 3-faset Type 2-ladekabel for 1.499 kr., 18” MG-alufælge med sommerdæk, op til 17” alufælge med vinterdæk, aftageligt anhængertræk for 9.995 kr., startpakke med parkeringsur, stofmåtter og bagagerumsbakke fra 1.895 kr., lastholder fra 1.548 kr. og V2L-adapter til 4.795 kr.

Vi så gerne, at MG gav mulighed for at opgradere særligt lydanlægget til et mere anstændigt, som er til at holde ud at høre på, ligesom det ville være rart at kunne udskifte den ene USB-A-port foran til USB-C. Muligheden for at kunne tilkøbe efterhånden gængse features som varmepumpe, elektronisk bagklap, head-up-display, lyssensor til infotainmensystemets skærm og panoramatag må du også se langt efter.

Alt i alt får du altså et okay udvalg af udstyr i standardmodellen med et bredt udvalg af sikkerhedsfunktioner, og ved at købe den 10.000 kroner dyrere Luxury-udgave får du en ganske fornuftig udstyrspakke. MG kunne dog godt have tilbudt et bredere udvalg af yderligere ekstraudstyr.

Bæredygtighed

Flere og flere producenter af elbiler fremlægger planer for en grønnere fremtid, hvor bilerne skal produceres ved hjælp af vedvarende energi, batterierne skal genbruges og helst være koboltfri, og der skal bruges færre dyrebare råmaterialer til dem. Dertil bruges der i højere grad mere bæredygtige materialer i bilerne, hvor plastikflasker, hør, fiskenet og andet bliver brugt i kabinen.

Dette er dog ikke tilfældet med MG5. Her er hverken grønne produktionsplaner, brug af genbrugsplastik, vegansk læder eller en plan for genbrug af batterierne. Udover at MG5 er en emissionsfri ren elbil, virker bæredygtighed ikke til at være noget, producenten prioriterer.

Det er skuffende, når de fleste konkurrenter har fokus på bæredygtighed i en eller anden grad.

Sikkerhed

Der er endnu ikke givet en EuroNCAP-bedømmelse af MG5 Electric, og det er derfor svært at bedømme dens sikkerhed. Vi kan dog se, at deres tidligere elbil, MG ZS EV, har fået 5 ud af 5 stjerner. Derfor vælger vi indtil videre at give MG5 Electric samme store. Når MG5 Electric har været til test hos EuroNCAP, opdateres afsnittet om sikkerhed.

Vi kan dog oplyse, at der er masser af sikkerhedsudstyr i MG5 Electric. Her finder man nødbremseassistent, frontkollisionsalarm, alarm for vognbaneskift børnesikring i bagdøre og mere. Her er airbags i front, side og de såkaldte gardinairbags. Der er dog ingen airbags bagi. Når man blinker til højre eller venstre, vises der video fra bilens side (fra de to kameraer under spejlene), hvor man kan se bilens blinde vinkel. Comfort-varianten kommer med bakkamera, hvor Luxury tilføjer 360 grader overblik. Generelt er kameraerne af en meget skuffende kvalitet, men dog stadig brugbare.

Skulle man køre galt i MG5 Electric og airbags udløses, aktiverer bilens E-call-system. En notifikation sendes til MG, som tager kontakt til bilen, og der tilkaldes hjælp via alarmcentralen.

Læs også: Disse 10 elbiler scorer bedst i sikkerhedstest

Garanti og service

MG5 kommer med en køretøjsgaranti på 7 år eller 150.000 kilometer, alt efter hvad der kommer først. Den dækker defekte dele, der måtte gå i stykker på grund af fabrikationsfejl. Samme antal år og kilometer gælder for den elektriske drivlinje samt batteripakken – sidstnævnte har en kapacitetsgaranti på 70 procent.

MG5 kommer desuden med 7 års garanti og ubegrænset antal kilometer på rustgennemtæring og 1 års gratis vejhjælp. Udfører man alle serviceeftersyn hos en MG-forhandler, kan vejhjælpen forlænges med op til 6 år – i alt 7 års vejhjælp.

MG’s garanti er betinget af, at vedligeholdelse af bilen sker i henhold til fabrikantens forskrifter.

MG5 Electric

Samlet bedømmelse: 68 ud af 100 (over middel)

Læs mere om de 10 kvalitetsparametre her.

Design og kvalitet 6/10
Rækkevidde og opladning 4/10
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed 5/10
Selvkørende egenskaber 4/10
Køreoplevelse og ydelse 5/10
Komfort 7/10
Udstyrsniveau 9/10
Bæredygtighed 1/10
Sikkerhed 10/10
Garanti og service 9/10
Samlet bedømmelse 68/100*

*Der er givet 8 ekstra point til den samlede bedømmelse, da MG5 Electric giver meget kvalitet for pengene. Læs mere om vores vurdering af kvalitet i forhold til pris her.

Konklusion på test af MG5 Electric

MG5 Electric er en god elbil, en god og rummelig stationcar til familien og ikke mindst et fornuftigt bilkøb. Til en pris, der starter ved 294.999 kroner, er der meget elbil for pengene. Vi forventer dog, at de fleste vil opgradere fra Comfort- til Luxury-varianten, hvor man for relativt få penge får et fornuftigt udvalg af udstyr.

Set udefra er MG5 Electric ikke en designperle, men grim er den heller ikke. Den ligner det, den er: En praktisk familiebil med god bagageplads. Indeni overrasker den dog med et moderne og nydeligt interiør, en fornuftig byggekvalitet og god plads. Cockpittet er enkelt og brugervenligt med et udvalg af gode trykknapper og velfungerende software. MG5 Electric er derudover en behagelig bil at køre og være passager i.

MG5 Electric har ikke det største batteri og den længste teoretiske rækkevidde, men vil for de fleste være tilfredsstillende. I vores test har den vist sig at opnå en reel rækkevidde meget tæt på den teoretiske.

Udover at være en elbil er MG5 Electric ikke den mest bæredygtige elbil på markedet. Til gengæld tror producenten på holdbarheden på produktet ved at tilbyde en flot garanti. MG5 Electric har nemlig 7 års køretøjsgaranti.

MG5 Electric lander i vores test på 68 ud af 100.

Se også: Nyheder og test af elbiler

Pris på og leasing af MG5 Electric

MG5 Electric kan købes i to varianter:

  • Comfort til 294.999 kroner
  • Luxury til 304.999 kroner

MG5 Electric kan også leases

MG5 Electric kan også leases. Herunder kan du se leasingeksempler på de to varianter med 15.000 kilometer om året inkluderet, en løbetid på 36 måneder og en halvårlig grøn ejerafgift på 340 kroner.

MG5 Electric Comfort Luxury
Kilo­met­er per år 15.000 15.000
Ud­be­tal­ing 9.995 kr. 9.995 kr.
Må­ned­lig y­del­se 3.995 kr. 4.195 kr.
Sam­lede om­kost­ning­er 153.815 kr. 161.015 kr.

Alle priser er indhentet 16. juni 2022. Prisændringer kan forekomme. Vi henviser til bilproducenten for aktuelle priser.

Mere til stoffet

Redaktionen har fulgt udviklingen. Her er de efterfølgende historier. Daniel Søgaard Hald fulgte op på sagen. 31/5/2022 gik vi et spadestik dybere og bragte sagen Test og anmeldelse af Volvo C40 Recharge – Læs fortsættelsen her. Se også de seneste nyheder om temaet her.