Test: Se 41 elbilers rækkevidde og ladehastighed om vinteren over 1.000 km
Hvordan klarer elbiler en 1.000 km lang køretur i den finske vinterkulde? Det har en række finner sat sig for at undersøge.
I alt 46 elbiler, herunder 41 forskellige modeller, er blevet testet på en 1.000 km lang rute ved Lapland i Finland i temperaturer mellem 1 og -4 grader. Målet er at dokumentere, hvor hurtigt elbilerne kommer i mål – inklusive tiden det tager at lade elbilerne op.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Disse elbiler gennemfører hurtigst 1.000 km om vinteren
Resultaterne viser, at de fleste elbiler gennemfører turen på under 14 timer – på niveau med eller hurtigere end benzin- og dieselbiler, som ifølge en Gallup-måling typisk tager 14-15 timer.
Den hurtigste elbil var 2021-udgaven af Tesla Model S Long Range, der gennemførte turen på 12 timer og 15 minutter med blot 1 time og 6 minutter brugt på lynladning. Polestar 2 Long Range kom tæt efter med en samlet rejsetid på 12 timer og 19 minutter med kun 60 minutters ladetid. Mercedes-Benz eSprinter klarede sig dårligst med en samlet tid på 15 timer og 35 minutter.
Den gennemsnitlige samlede tid på at tilbagelægge de 1.000 km om vinteren er 13 timer og 32 minutter.
Ladetiden varierede markant, men de hurtigste elbiler klarede opladningen på under en time. Audi e-tron GT og Xpeng G6 brugte i alt kun 52 minutter på opladning - begge 800 volt-elbiler. Generelt krævede turen tre ladestop á 20-40 minutter, hvilket gav førerne passende pauser til hvile og forplejning.
Konklusionen er, at moderne elbiler, der understøtter hurtig opladning på farten, sagtens kan konkurrere med fossile biler på lange vinterture. Det forudsætter naturligvis en veludbygget ladeinfrastruktur – noget, som vi må siges at have i Danmark sammenlignet med mange andre lande.
Andre resultater fra testen
|
Perspektivering
Den finske test af elbilers samlede kørselstid, inklusive opladning, er en af flere større undersøgelser, der med hver deres metode forsøger at kaste lys over, hvordan elbiler kører i praksis.
Vil du se flere undersøgelser i stil med denne, kan du se norske NAFs test af 24 elbilers rækkevidde om vinteren i virkeligheden eller tyske ADACs test af 25 elbilers rækkevidde, ladehastighed og strømforbrug om vinteren under kontrollerede forhold.