Touchskærme i biler øger risikoen for ulykker

Brug af touchskærm under kørsel er farligt, siger Euro NCAP. Bilproducenter skal straffes i sikkerhedstest, hvis de gemmer funktionerne i skærmen.

Touchskærme i biler øger risikoen for ulykker

Det er blevet populært blandt bilproducenter, at gemme essentielle funktioner væk bag store touchskærme. Men det er farligt og manglen på fysisk genvejsknapper skal straffes, advarer Euro NCAP, der foretager crashtest og sikkerhedstest af biler i Europa.

Se også: Sammenlign priser, specifikationer og kvalitet på elbiler

Euro NCAP: Fysiske knapper er sikrere

Der er slet ingen tvivl om, at moderne biler er blevet sikrere. Der er flere airbags, assistentsystemer og sikkerhedsfunktioner, der skal skal køreturen sikrere og samtidig minimere skader, hvis det skulle gå galt.

Dog ser man samtidig en trend blandt specielt elbilproducenter, som er farlig, advarer Euro NCAP. Trenden, der er startet af Tesla, handler om en enorm skærm og et minimalitisk design, hvor de klassiske fysiske knapper er forsvundet fra bilens cockpit.

Ofte handler det mere om at spare, end at gøre det mere brugervenligt. Det er nemlig billigere, når man kan smide alle funktioner i bilens infotainmentsystem. Men den går ikke, siger Euro NCAP.

Se også: Seneste nyt om elbiler, der kommer i 2023, 2024 og 2025

Ifølge Euro NCAP kan bilproducenternes overdrevne brug af software og store touchskærme nemlig være farligt og øger risikoen for distraktionsulykker.

“Overforbrug af touchscreens er et problem i hele branchen, hvor næsten alle bilproducenter flytter vigtige betjeningselementer over på centrale touchscreens, hvilket tvinger førerne til at fjerne blikket fra vejen og øger risikoen for distraktionsulykker,” siger Matthew Avery, Euro NCAP’s direktør for strategisk udvikling.

Se også: De bedste elbiler i Danmark lige nu

Fysiske knapper for en topkarakter

Derfor vil Euro NCAP fra 2026 slå hårdt ned på de producenter, der fjerner fysiske knapper og gemmer det hele i softwaren.

Euro NCAP insisterer ikke på, at alt skal have sin egen knap eller kontakt. Men organisationen ønsker at se fysiske kontroller til blinklys, havariblink, vinduesviskere, bilhorn og eventuelle SOS-funktioner som EU’s eCall-funktion.

Har de ikke disse funktioner ikke en dedikeret knap, vil det ikke være muligt for bilen at opnå topkarakter i Euro NCAPs sikkerheds- og crashtest.

Se også: Se priser og book prøvetur i nyeste elbiler

Kan ramme Tesla

I første omgang vil det ramme Tesla, der ellers har scoret topkarakter hos Tesla med både Model S, Model X, Model Y og Model 3.

Faktisk er Teslas elbiler lige nu blandt de biler, der opnår den højeste score i sikkerhed hos Euro NCAP.

Samtidig har Tesla i den nye Model 3 (Highland) flyttet blinklys og bilhorn til touchknapper på rattet. Og det er altså ikke sikkert, at Euro NCAP vil være helt tilfredse med den løsning, når de skal teste efter deres 2026-sikkerhedstest.

Se også: Guide til bedste bilforsikring til elbil

Vi anbefaler:
De fem bedste elbiler der kan leases for 4.000 kroner
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Guide til billigste ladeboks for elbiler