Ny Toyota bZ7 afslører Toyotas svaghed i Danmark
Kampen om elbilkunderne handler i stigende grad om software og den gode digitale oplevelse. Det har Toyota i Kina indset og lanceret sedanen bZ7 med hjælp fra techgiganterne Huawei og Xiaomi.
Softwaren i Toyotas elbiler i Danmark trænger derimod til et kæmpe løft – noget som Huawei og Xiaomi passende kunne lære den stolte japanske bilproducent lidt om.
Læs mere om Toyotas nye elbil, som afslører den største svaghed ved Toyotas elbiler i Danmark.
Se også: Alle elbiler fra Toyota i Danmark
Toyota lancerer ny sedan sammen med Xiaomi og Huawei
Toyota, Huawei og Xiaomi er gået sammen om en ny elektrisk sedan, bz7, i Kina. Hvem havde troet, at sådan en konstellation ville finde sted i 2025? Der er dog mening med galskaben.
I Kina er oplevelsen bag bilens infotainmentskærmen mindst lige så vigtig som selve køreoplevelsen og bilens fysiske kvaliteter, da de kinesiske forbrugerne forventer et lige så velfungerende og funktionsrigt økosystem som på deres telefon.
Kinesernes stærke præferencer for teknologi har fået Toyota til at overlade strategiske beslutninger på det kinesiske marked til sit kinesiske datterselskab frem for det konservative hovedkvarter i Japan.
Det er der nu kommet sedanen bZ7 ud af. Bag den står GAC Toyota, som er den fælles virksomhed, som kinesiske GAC og Toyota producerer Toyota-elbiler til det kinesiske marked under. Med i samarbejdet om sedanen er Huawei, som leverer sit HarmonyOS-infotainmentsystem, og Xiaomi, som giver adgang til Xiaomis enorme økosystem af smart home-enheder.
Vi skal dog heller ikke glemme det udvendige, for i vores optik er Toyota bZ7 en ganske nydelig sedan. Selvfølgelig har den et kinesisk præg, men vi kan ikke se, hvorfor den ikke kunne gå i Danmark.
Sedanen er 5,13 meter lang og har en akselafstand på 3,02 meter. Der er med andre ord rigeligt plads på bagsædet. Elmotoren, som Huawei har leveret, yder 207 kW (278 hk). Dens rækkevidde skulle svare til lige under de 500 efter WLTP.
Se også: Kommende elbiler fra Toyota i 2025, 2026 og 2027
Toyotas elbiler mangler digitalt fokus
Når det gælder infotainmentsystemet og den digitale oplevelse er Toyotas elbiler i Vesten, herunder Danmark, absolut ikke noget at skrive hjem om. Faktisk er infotainmentsystemet i Toyotas elbiler herhjemme den diametrale modsætning til det, som GAC Toyota netop har lanceret i Kina – og det er en skam.
Enhver bilproducent – også Toyota – kan se, at der i disse år sker en massiv udvikling inden for elbilers infotainmentsystemer, og at forbrugerne stiller højere krav til softwaren end nogensinde før. De vil have adgang til de apps, som de er vant til at bruge, hvilket gør adgang til Apple CarPlay og Android Auto bydende nødvendigt, uanset hvor godt, hurtigt og avanceret infotainmentsystemet ellers er.

Forbrugerne ønsker også et navigationssystem, som ikke kun guider fra A til B, men gnidningsfrit hjælper med opladning på farten advarer om trafik og vejrforhold i realtid. Der skal sågar være en avanceret digital stemmeassistent til at styre bilens funktioner og mulighed for at tilkøbe opgraderinger til bilen til enhver tid. Tidens seneste trend er streaming af spil og karaoke i infotainmentsystemet.
Toyota kan sætte flueben ud for det hele i Kina, men ikke meget af det her i Danmark. Vi håber, at Toyota henter lidt inspiration fra det kinesiske fokus på den gode digitale brugeroplevelse og giver sine elbiler herhjemme et tiltrængt løft af oplevelsen bag skærmen.
Toyota er i 1. halvår 2025 den 20. største elbilproducent. Som verdens største bilproducent er det ganske utilfredsstillende. Måske et øget digitalt fokus, som Toyota allerede har fået øjnene op for i Kina, kunne hjælpe på Toyotas salg.
Se også: Priser på de billigste elbiler
Perspektivering
Der er kæmpe forskel på kvaliteten af elbilers infotainmentsystem. Se de bedste infotainmentsystemer i elbiler.
Vil du vide mere om, hvem der ejer hvem inden for elbilverdenen? Se hvilke bilmærker de forskellige bilproducenter ejer.
Vi anbefaler:
Seneste nyheder om Toyota
Hvilke elbiler er Bedst i Test?