Toyota vil bringe det værste fra benzinbiler til elbiler
Det er ikke kun at lave elbiler med ekstrem lang rækkevidde verdens største bilproducent har fremtidsplaner om. Det lyder mest som en aprilsnar, men Toyota overvejer at lave elbiler, der med elektroniske motorlyde, kobling og manuel gearskifte skal efterligne følelsen af at køre benzin- og dieselbil.
Med en ny administrerende direkør ved rattet har Toyota har opjusteret deres elektriske planer. Planen er at lancere hele ti nye elbiler og opnå et årligt salg på 1,5 millioner elbiler inden 2026. Det betyder, at Toyota har sat fuld gang i udviklingen af nye elbiler, batterier, software og teknologi. Blandt disse nye teknologier til elbiler er noget, som vi ikke havde forestillet os.
Se også: De bedste elbiler på markedet
Elbiler til ældre og bilentusiaster
Spørger du os, er noget af det bedste ved elbiler hvor enkle de er at køre og hvor lydsvage de er. Her skal man ikke tænke på hverken gearskift eller støjende motorlyde. Men dét kan åbenbart også være en ulempe ved elbilerne, mener Toyota.
Derfor har de sat sig som mål, at udvikle elbiler med med “manuel gearkasse”, der efterligne den velkendte oplevelse fra en fossilbil. Toyotas ingeniører fortæller, at målet er at “bevare en køreoplevelse, som værdsættes af nogle bilentusiaster og ældre bilister”.
Se også: Bliv klogere på forsikring af elbil
Skal give en velkendt og tryg køreoplevelse
Og det er virkelig tænkt over det. Elbilen med den manuelle gearkasse vil lave alle de lyde, der er forbundet med motoromdrejninger og gearskifte, og går i stå, hvis koblingen ikke bruges korrekt under start.
Det er bare svært at forestille sig, at den vil give den samme køreoplevelse. Måske fordi de ingen mening giver, at udstyret en elbil med manuelt gearskifte?
Som The Wall Street Journal har rapporteret, undersøger Toyota i øjeblikket, hvordan kunderne vil reagere på elbiler, der kan simulere køreoplevelsen fra biler med forbrændingsmotor, og hvor meget de er villige til at betale for det.
Toyotas Executive Vice President, Hiroki Najajima, sagde, at virksomheden vil beslutte, hvornår den manuelle elbilsteknologi kan kommercialiseres baseret på disse faktorer.
Se også: Book prøvetur i elbil