Toyota vil sælge færre elbiler

En afmatning på det globale marked for elbiler får Toyota til drastisk at reducere sit mål om 1,5 millioner elbiler i 2026 til kun 1 million elbiler, erfarer avisen Nikkei.

Toyota vil sælge færre elbiler

Verdens største bilproducent Toyota planlægger at skrue godt og grundigt ned for sin produktion af elbiler. Ifølge den japanske avis Nikkei vil Toyota skære sin globale produktionsprognose for 2026 ned til 1 million elbiler. Det er 33 procent lavere end den tidligere annoncerede salgsprognose for samme år.

Se også: Se Toyotas udvalg af elbiler

Lavere efterspørgsel på elbiler

Den japanske bilproducents beslutning om at reducere produktionen af elbiler skyldes afmatningen på det globale marked for elbiler. Toyota har underrettet sine underleverandører om beslutningen, oplyser avisen.

Toyota skulle nu sigte efter at producere lidt over 400.000 elbiler i 2025 og mere end fordoble produktionen det følgende år, men det er altså langt under producentens tidligere fremskrivninger.

Den japanske bilproducent, som har stort fokus på hybridbiler, solgte cirka 100.000 elbiler i 2023 og cirka 80.000 elbiler fra januar til juli i år. Den nye prognose for 2026 svarer stadig til en stor stigning i salget af elbiler, men produktionen vil gå mærkbart langsommere sammenlignet med den tidligere plan.

Den tidligere plan om at producere 1,5 millioner elbiler i 2026 stammer fra maj 2023, men det var altså ikke længe, at det mål fik lov til at eksistere.

Toyota har oplyst, at tallet var tænkt som et benchmark for at geare forsyningskæden for batterier og andre komponenter til at holde trit med den forventede hurtige vækst på elbilmarkedet.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Bilproducenter løber fra løfter

Toyota er langt fra den eneste bilproducent, som har skruet ned for sine ambitioner for salget af elbiler i den seneste tid.

Ford stræber ikke længere efter at overgå udelukkende til elbiler i 2030 og taber op mod 700.000 kroner per elbil. En elektrisk SUV er for nylig også blevet droppet.

Volkswagen-koncernen oplever også et elbilmarked i tilbagegang. Koncernen har udskudt flere Volkswagen- og Audi-elbiler, og flere fabrikker i Tyskland står til en overraskende lukning.

Volvo har for få dage siden også skrottet sit løfte om kun at sælge rene elbiler inden 2030. Også hos Mercedes-Benz er man kommet til den erkendelse, at elbiler ikke skal fylde de 50 procent af salget i 2025 som tidligere udmeldt.

Fælles for mange af producenterne er, at de satser mere på plug in-hybridbiler til fordel for rene elbiler. Dermed følger de den strategi, som Toyota i mange år har fulgt konsekvent.

Mange markeder har hverken infrastrukturen eller økonomien til at finansiere samme elbileventyr, som vi oplever i Danmark og i Norden. Derfor er der langt større efterspørgsel på plug in-hybridbiler, der har en begrænset elektrisk rækkevidde, men som til gengæld kan klare de lange distancer med dens benzin- eller dieselmotor.

Imens flere buldrer verdens største elbilproducent, BYD, derudad og vækster stort ikke kun i Kina, men også i mange af de øvrige lande, som producenten er ekspanderet til i de senere år.

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Elbiler der kommer i 2023, 2024 og 2025
De billigste elbiler i Danmark