Trend Micro og Microsoft vil beskytte elbiler mod hackere

Elbiler er koblet op til internettet og det kræver stort fokus på IT-sikkerheden - den vil Trend Micro arbejde på at skabe sammen med Microsoft.

Trend Micro og Microsoft vil beskytte elbiler mod hackere

Elbiler kan beskrives som en opkoblet gadget på hjul og kan hackes lige som alle andre opkoblede enheder. Cybersikkerhedsselskabet Trend Micro ønsker på den baggrund at yde cyberbeskyttelse til biler og elbiler især og det kommer til at ske i samarbejde med Microsoft, der stiller cloud- og AI-tjenester til rådighed.

400 millioner opkoblede biler i 2025

Til formålet opretter Trend Micro en ny forretningsenhed, der hedder VicOne, Initiativet kommer i kølvandet på bl.a. en række FN-regler, som stiller krav til bilbranchen om at beskytte bil og fører imod digitale trusler.

I 2025 vil der globalt være mere end 400 millioner biler med internetadgang på gaden og analysevirksomheden Gartner har også opfordret bilindustrien til at samarbejde med cybersikkerhedseksperter, som kan vurdere og blokere trusler.

”Det er derfor naturligt, at vi inkluderer autobranchen i vores økosystem af sikkerhed,” siger Christian K. Beck, der er countrymanager hos Trend Micro i Danmark.

VicOne integrerer cloud- og AI-services fra Microsoft Azure IoT-teknologi, som indsamler telemetridata i bilerne og analyserer sikkerhedstrusler og sårbarheder. Det er planen, at VicOne skal leverer end-to-end-sikkerhedsløsninger til hele bilbranchens økosystem.

Se også: Teknologien bag elbiler

Nye FN-regler stiller krav til bilbranchen

Hvis bilproducenterne skal overholde de nye sikkerhedsforskrifter, som er indført af FN, kræver det mere omfattende og integreret cybersikkerhed i deres økosystemer.

Reglerne skal sikre, at bilproducenterne minimerer den stigende trussel imod biler med internetadgang og har fokus på at beskytte føreren og de mange følsomme data, som overføres trådløst til og fra bilerne og er en del af bilernes software og komplekse forsyningskæder.

Et afgørende skridt for bilproducenterne er at tage sikkerhedscentre for biler i brug, såkaldte “Vehicle Security Operations Centers”. De sikrer, at producenterne overholder lovkravene ved at tilbyde teknologi, som kan identificere og reagere på trusler imod softwarestyrede køretøjer.

Se også: Anmeldelse af elbiler