Volvo: Dumt at droppe Apple CarPlay og Android Auto

Mens flere og flere bilproducenter satser på deres egne infotainmentsystemer, mener Volvo at Apple CarPlay og Android Auto er essentielt for biler.

Volvo: Dumt at droppe Apple CarPlay og Android Auto

Det er dumt at satse på egne infotainmentsystemer med diverse tilkøb, hvor det ikke er muligt at bruge Android Auto og Apple CarPlay, mener Jim Rowan, der er administrerende direktør for Volvo.

Se også: Sammenlign elbiler

Apple CarPlay og Android Auto er essentielt

Mange af os kobler smartphonen til, som noget af det første, når vi hopper ind i bilen. På den måde opnår vi en brugeroplevelse i bilen, som vi kender fra smartphonen. Det er velkendt, enkelt og med alle de apps og tjenester, som vi er vant til at bruge.

Dog ser man en tendens blandt bilproducenter, hvor der satses stort på egen software uden mulighed for, at bruge hverken Android Auto eller Apple CarPlay.

Forklaringen er oftest, at dette giver mulighed for give en mere ensartet og brugervenlig oplevelse i bilen, hvor der ikke er behov for at skifte mellem forskellige platforme.

Disse bilproducenter – mærker som Tesla, Nio, Xpeng – tilbyder dertil deres egen appbutik, hvor man finder et udvalg af forskellige tjenester. Det giver derudover bilproducenterne mulighed for, at opkræve gebyrer for forskellige tjenester, så som Teslas Premium Connectivity-abonnement.

Jim Rowan, der er administrerende direktør for Volvo, mener ikke det er den rigtige vej at gå, fortæller han i et interview med The Verge.

“… Det samme gælder for infotainment, hvor vi også vil tilbyde valget mellem Android Auto eller Apple CarPlay, så de platforme kan tilbyde alle de mange valgmuligheder, de har, uanset om det er de forskellige apps, du kan downloade til selve bilen eller bare bekvemmeligheden ved at have din iPhone eller din Android forbundet direkte og sømløst med bilen.

“De fleste menneskers liv er i dag forbundet med deres smartphone. Uanset hvilket valg de træffer: Android eller Apple. Du kan enten sige: “Jeg vil levere en bil, der gør det til en behagelig, nem oplevelse for dig”, eller du vil have et andet styresystem i bilen, end du har i din telefon, og telefonen er i folks hænder meget oftere, end de sidder i bilen.”

Jeg tænder ikke på, at en kunde skal sige “Hey, Volvo”. Hvis de siger “Hey, Google” eller “Hey, Siri”. Der er 7 milliarder mennesker på planeten, der har en iPhone eller en Android; du er nødt til at finde ud af, hvor du vil bruge dine ingeniørdollars, og hvilken fordel det giver kunden eller aktionærerne”, fortæller Jim Rowan.

Selvom Volvo har deres egen software, Volvo OS, hvor Android er bygget ovenpå med Googles mange tjenester og appbutik, ønsker de at give muligheden for at bruge både Android Auto og Apple CarPlay.

Se også: Test af elbiler

Funktioner og forbedringer af bilen skal være gratis

Mange bilproducenter forsøger sig med forskellige tilkøbstjenester i bilerne, heriblandt forøgelse af ydeevnen, sædevarme, forbedrede selvkørende egenskaber og andre betalte abonnementer. Heller ikke dette mener Jim Rowan er den rigtige vej at gå.

“Nej, for jeg opdaterer min iPhone hele tiden. Jeg ville blive ret irriteret, hvis de gav mig en regning, hver gang jeg opdaterede min iPhone”, siger han.

Han udelukker dog ikke, at der i forbindelse med helt selvkørende biler kan komme en eller anden form i abonnement.

Hvad mener du?

Hvilken vej er den rigtige vej at gå, mener du? Er bilproducenternes egen software bedre eller er Android Auto og Apple CarPlay et must-have for dig?

Se også: Hos If får du den bedste elbilforsikring