Faldende elbilsalg: VW skruer ned for batteriproduktion

På grund af et faldende salg af elbiler hos Volkswagen, satses der nu mindre på udviklingen battericeller på egne fabrikker i Europa og USA.

Faldende elbilsalg: VW skruer ned for batteriproduktion

Volkswagen havde som mål at bygge fabrikker til produktion af egne battericeller i Europa og USA, men må på grund at et faldende elbilsalg holde tilbage.

Se også: Priser, leasingtilbud og prøvetur i nyeste elbiler

Volkswagen sænker mål for batteriproduktion

Volkswagen har besluttet at skære ned på sine planer for battericeller til elbiler på grund af den seneste tids nedgang i salget af elbiler, skriver Reuters. Virksomheden reducerer sin udvikling i Europa og Nordamerika og vil revurdere den i fremtiden baseret på, hvordan markedet for elbiler udvikler sig.

VW meddelte i 2021, at de ville have seks battericellefabrikker i 2030 med en samlet årlig produktionskapacitet på 240 GWh. To anlæg i Europa er allerede under opførelse, i Salzgitter i Tyskland og i Valencia i Spanien.

Se også: Her er de absolut billigste elbiler på de danske veje

Seks fabrikker bliver til tre

Produktionen starter på førstnævnte i 2025 og på sidstnævnte i 2026. Derudover er det tidlige arbejde i gang på et tredje anlæg i Ontario, Canada. Den nuværende plan er, at kun disse tre anlæg skal bygges ud af de seks, der oprindeligt var planlagt. De vil have en samlet kapacitet på 170 GWh.

Om nødvendigt kan anlæggene i Valencia og Ontario udvides til i alt 200 GWh i 2030, men det afhænger selvfølgelig af, hvordan efterspørgslen på elbiler vil udvikle sig i de kommende år.

VW holder i øjeblikket mund med, hvilken type batterier de vil fremstille – litium-jernfosfat (LFP) eller nikkel-mangan-kobolt (NMC). Førstnævnte er billigere og dermed nøglen til at gøre elbiler mere overkommelige. VW planlægger også at begynde at producere solid state-batterier i dette årti.

Se også: Se de billigste elbiler i 2024, 2025, 2026

Volkswagen satser igen på plug-in

Salget går godt for Volkswagens elbiler i Danmark, hvor specielt SUV’en og familien bilen ID.4 er blandt de bedst sælgende elbiler. Men det går knap så godt i resten af verden. Volkswagen har i juli 2024 solgt langt færre elbiler i Europa, Kina og USA end samme periode sidste år.

I Europa er salget af Volkswagens elbiler gået tilbage med hele 40 procent. Det har fået Volkswagen til at spare på udviklingen af fabrikker til produktion af battericeller, men også fået den tyske producent til at skrue op for udviklinge af nye plug-in hybridbiler.

Volkswagen siger, at overgangen af brændstofbiler til elbiler vil tage længere tid end forventet og ser plug-in hybriden kan blive et populært alternativ.

Se også: Se tilbud på privatleasing af Volkswagen ID.4

Vi anbefaler:
Markedets bedste forsikring af elbiler får du hos if
Test og anmeldelser af elbiler
Elbiler der kommer i 2024, 2025 og 2026
Her er de absolut billigste elbiler på de danske veje