Her er Volkswagen-elbilen med en rækkevidde på 700 km

Volkswagen har på CES-messen givet en forsmag på den store elektrise sedan ID.7, der er i stand til at nå en rækkevidde op til 700 km (WLTP).

Her er Volkswagen-elbilen med en rækkevidde på 700 km

Til foråret vil Volkswagen være klar til endelig at løfte hele sløret for ID.7, men allerede nu kan vi få et indtryk af den kommende elbil. Volkswagen ID.7 er baseret på ID. AERO-konceptbilen og vil have en lang rækkevidde på 700 kilometer.

Se også: Seneste nyt om elbiler

Fokus på aerodynamik i Volkswagen ID.7

For at opnå en meget lang rækkevidde har Volkswagen haft en stort fokus på aerodynamikken. Det forventes, at den endelige produktionsmodel af ID.7 vil have en luftmodstandskoefficient på højst 0,23, hvilket er på niveau med en Tesla Model 3.

Den aerodynamiske frontsektion og den lange buede taglinje, er med til at reducere strømforbruget og øge rækkevidden. Luftindtag integreret i hver side af frontkofangeren dirigerer luftstrømmen ned langs siderne af bilen og bagud. De danner derfor et lufttæppe, der dæmper luftstrømmens flow hen langs siderne af bilen. Taglinjen løber helt ned til bagklappens kant og bidrager til den meget lave vindmodstandskoefficient på ID.7.

Når Volkswagen ID.7 bliver officiel bliver det med batteristørrelser op til 77 kW, der giver en rækkevidde på op til 700 kilometer (WLTP).

ID.7 vil i første omgang kunne fås med tohjulstræk, men Volkswagen planlægger at lancere en GTX-model med firehjulstræk i fremtiden. Dette vil ydelsesmæssigt bringe den op på på niveau med rivaliserende biler som Tesla Model 3, Polestar 2 og Hyundai Ioniq 6.

Se også: Elbiler testes og bedømmes af de bedste tech-eksperter

Forbedret infotainmentsystem

Det er dog ikke kun på rækkevidden, at den kommende VW ID.7 skal imponere. Volkswagen fortæller, at ID.7 vil byde på teknologi og kvalitet i topklasse. Blandt nyhederne finder man en ny infotainmentskærm, augmented-reality-head-up-display samt klimasystem.

Infotainmentskærmen er vokset til fuldvoksne 15 tommer. Softwaren fortæller Volkswagen ikke meget om endnu, men at vurdere udfra billederne, ser det noget mere moderne ud. Betjening af klimaanlæg er denne gang integreret i infotainmentsystemets hovedmenu. Under skærmen finder man oplyste digitale skydere under touchskærmen til justering af lyd og temperatur.

Det nye klimakoncept med intelligente ventilationsdyser byder på en række funktioner, der optimerer klima- og kørekomfort. For eksempel kan ID.7 registrere, at føreren nærmer sig bilen med nøglen, og vil allerede, før føreren sætter sig ind i bilen, påbegynde nedkøling af kabinen på varme sommerdage eller opvarmning af kabinen på kolde dage.

Nydesignede “Smart Air Vents” styrer luftstrømmen, og luftspjældene bevæger sig dynamisk for at fordele luften over store områder i kabinen så hurtigt som muligt. Er der passagerer i bilen, kan luften ledes direkte til kroppen eller ventilere kabinen indirekte. Disse funktioner er til enhver tid synlige på det nye infotainmentsystems touchskærm og kan aktiveres og gemmes individuelt for hver bruger.

Volkswagen ID.7 kommer i 2023

Verdenspremieren på produktionsversionen af Volkswagen ID.7 finder sted til foråret 2023.

Se også: Få et tilbud på elbilforsikring hos If