Volkswagen låser hestekræfter bag betalingsmur
Volkswagen har indført en ny betalingsmodel for ID.3-ejere i Storbritannien, hvor bilens fulde ydeevne på 150 kW (204 hk) kræver ekstra betaling.
Se også: Alle elbiler fra Volkswagen på de danske veje
Volkswagen låser funktioner bag abonnement
Fra nu af sælges ID.3 i Storbritannien nu med en begrænsning på ydeevnen, hvor de sidste kræfter kan låses op med et abonnement på 16,50 britiske pund (ca. 150 kr.) om måneden eller et engangsbeløb på 649 britiske pund (ca. 5.500 kr.). Heldigvis er opgraderingen bundet til selve bilen, og ikke ejeren. Volkswagen tilføjer, at den ekstra ydeevne påvirker ikke rækkevidden.
Lignende tiltag har tidligere mødt kritik, for eksempel da BMW forsøgte at opkræve betaling for sædevarme og andre funktioner i bilerne. Andre mærker som Polestar tilbyder dog også softwarebaserede ydelsesopgraderinger, og nogle steder kan man låse ekstra rækkevidde op i Tesla’er. Også Hyundais elbiler kommer med en butik, hvor man kan tilkøbe forskellige ting, for eksempel nye velkomst-lysanimationer.
Det er uvist, om Volkswagen vil udrulle modellen i andre lande, men resultatet i Storbritannien kan blive afgørende. Volkswagen oplever stor succes med deres elbiler i Danmark og i Europa generelt, så det vil være tidspunktet at introducere det på, for producenten har brug for at tjene mere på elbilerne, hvis det skal være holdbart.
Men det vil absolut blive mødt med modstand, er vores vurdering. På den ene side betyder det, at basisprisen er lavere, men på den anden side er dette udelukkende en softwareændring – og det er altså ikke noget man finder i de kinesiske elbiler.
Se også: Sammenlign elbiler i Danmark pris på og kvalitet
Perspektivering
VW ID.3 GTX er en hatchback med høj ydeevne og sportslige køreegenskaber – er der alternativer til den? Ja, her kan du se et lille udvalg:
Se også: Kommende elbiler, der kommer i 2025, 2026 og 2027
Vi anbefaler:
Alle elbiler i bybilklassen
Se priser på de billigste elbiler
Test og anmeldelser af elbiler
Hvilke elbiler er Bedst i Test?