Volkswagen med første kvartalsunderskud i fem år
Volkswagen har for første gang i fem år afleveret et kvartalsregnskab med underskud.
Det sker på et tidspunkt, hvor europæiske bilproducenter i forvejen er presset af højere amerikansk told, et mere tøvende elbilmarked og stigende krav om lokal produktion.
Se også: Sammenlign elbiler fra Volkswagen
VW må notere første kvartalsunderskud siden 2020
Volkswagen har for første gang i fem år afleveret et kvartalsregnskab med underskud. I tredje kvartal tabte den tyske bilproducent 1,07 milliarder euro – cirka 8 milliarder kroner.
Ifølge Volkswagen skyldes det især to ting: For det første er det blevet dyrere at sælge biler og dele i USA, fordi amerikansk importtold på europæiske biler stadig ligger markant over niveauet før handelskonflikten. For det andet har luksusmærket Porsche, som ellers plejer at være koncernens pengemaskine, skruet ned for sine elbilambitioner, fordi efterspørgslen efter elektriske sportsvogne er lavere end ventet, især i Kina. Det har tvunget VW til at skrive værdien af Porsche ned og tage omkostninger til omstilling.
Samtidig understreger den tyske bilproducent dog, at selve bilforretningen stadig tjener penge. Uden told, nedskrivninger og ændringer hos Porsche ville driftsmarginen have ligget omkring 5,4 %, hvilket VW betegner som acceptabelt i det nuværende marked.
Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Toldproblematikken truer hele bilindustrien
Toldpresset, som nu rammer Volkswagen, er ikke et isoleret problem, men et systemisk vilkår for alle europæiske elbilproducenter, der eksporterer til USA. VW’s store tab på det amerikanske marked kan derfor varsle svære tider for andre store producenter som BMW, Mercedes og Stellantis.
Satsning på lokale værdikæder og produktion direkte i USA bliver nu afgørende for europæiske bilproducenters konkurrenceevne og fremtidige indtjening. Samtidig viser VWs kvartalsregnskab, at koncernen klarer sig markant bedre i Nordeuropa, hvor salget af elbiler fortsat går strygende. I Sydeuropa derimod halter udviklingen, blandt andet fordi ladeinfrastrukturen er dårligt udbygget, og fordi køberne møder langt færre økonomiske incitamenter til elbiler end længere nordpå.
Hvis EU vil beskytte sin bilindustri, og samtidig nå sin egen målsætning om at stoppe salget af fossilbiler i 2035, bør der sættes langt større fart på udbygningen af ladeinfrastruktur i det sydlige og centrale Europa. Uden det risikerer Europa at miste både tempoet i den grønne omstilling og sin globale position som bilkontinent.
Vi vurderer også, at Porsches kursændring ikke er midlertidig. Når et brand, der lever af performance, lyd og eksklusivitet, vælger at forlænge livet for benzinmodellerne, er det et tegn på, at markedet ikke er klar til en 100 % elektrisk Porsche-portefølje. Det virker derfor næsten usandsynligt, at Porsche allerede i 2035 vil være helt overgået til el – medmindre EU fastholder et meget stramt reguleringsregime og/eller giver plads til e-fuels som teknologisk smutvej.
Se også: Sammenlign elbilers sikkerhed
Perspektivering
Volkswagen-koncernen har en bred portefølje af elbiler i Danmark og har stor succes med at sælge dem. I 2. kvartal 2025 udgjorde koncernens elbiler hele 42,1 procent af alle solgte elbiler i Danmark, og Skoda Elroq er aktuelt Danmarks mest solgte elbil. Se flere salgstal for elbiler på Mobilsidens statistikside.
Se alle elbiler Volkswagen, Skoda, Cupra, Audi og Porsche.
Vi anbefaler:
Guide til opladning af elbil derhjemme
Priser på de billigste elbiler i Danmark
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
 
            