Volkswagen udfordrer Tesla med ny selvkørende bil

Volkswagen udfordrer Tesla med ny selvkørende bil uden rat og pedaler. Bilgiganten tester AI-bilen Gen.Urban, men Tesla er allerede langt foran i kapløbet om selvkørende teknologi.

Volkswagen udfordrer Tesla med ny selvkørende bil

Volkswagen udfordrer Tesla direkte på selvkørende teknologi. Bilgiganten tester nu bilen Gen.Urban, som kører uden rat og pedaler.

Formålet er at kortlægge passageroplevelsen og integrationen af AI. Men Tesla er allerede nu langt foran VW på selvkørende teknologi.

Se også: Alle elbiler fra Volkswagen

Tesla Robotaxi-konkurrent uden rat testes i Tyskland

Volkswagen optrapper kampen mod Tesla inden for selvkørende teknologi efter at have igangsat testkørsler af bilgigantens nye selvkørende forskningsbil kaldet Gen.Urban.

På en specifik 10 km lang rute gennem Wolfsburgs virkelige trafik testes bilen, der er designet helt uden rat og pedaler – et træk der direkte udfordrer Teslas selvkørende Robotaxi.

Formålet med testkørslerne i den nye, selvkørende bil er at kortlægge passagerernes oplevelse i dybden. For at undersøge, hvordan man bedst skaber tryghed og komfort, tilbyder Gen.Urban nye, konkrete funktioner: Passagerer kan via AI personliggøre bilens digitale interiør før afgang samt tilpasse atmosfæren gennem individuel styring af lys og temperatur.

Volkswagen ønsker svar på, hvordan brugerne interagerer med bilen, og om de føler sig sikre. Selvom Volkswagens vision er at opnå fuldt ud selvkørende biler, er en sikkerhedschauffør med joystick til stede under disse tests for at gribe ind ved behov.

Se også: Disse elbiler er bedst i test

Tesla er et skridt foran

Mens Volkswagen først begynder sine test med Volkswagen-medarbejdere som passagerer i Tyskland, er Tesla foran i den globale udrulning. Tesla er netop begyndt at køre selvkørende Model Y’er helt uden sikkerhedsfører bag rattet i de første udvalgte områder i USA.

Herhjemme i Danmark forventes Teslas Fuldt selvkørende egenskaber (under opsyn) at blive tilgængeligt for Tesla-ejere i begyndelsen af 2026.

Volkswagen har altså noget at skulle indhente for at markere sig i det autonome felt, men bilgiganten har reageret rettidigt. Allerede i 2016 grundlagde VW mobilitetsvirksomheden MOIA, som har til formål at drive selvkørende biler og kørselstjenester.

Dette testprojekt bygger videre på erfaringer fra den selvkørende ID. Buzz AD, der blev annonceret i 2025, og er et afgørende skridt mod masseproduktion af ægte selvkørende elbiler fra Volkswagen-koncernen.

Volkswagen har dog en noget anden tilgang end Tesla. Hvor Tesla sætter sin lid til kameraer og AI, anvender Volkswagen kameraer i tillæg til anden hardware såsom radar og LiDAR.

Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027

Fordele og ulemper ved førerløse biler

Vil du vide mere om selvkørende teknologi og førerløse biler? Se fordele og ulemper ved selvkørende biler.

Vi anbefaler:
Hvilke elbiler er bedst i test?
De billigste elbiler
Test og anmeldelser af elbiler
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027