Volkswagen vil tilbyde autonom kørsel mod betaling
Software til biler er vigtigere i dag end nogensinde før. Det er blevet en enorm vigtig måde for kunderne at interagerer med deres køretøjer på, og dertil kan ny software også forbedre bilen. På samme tid er det også et område, hvor flere bilproducenter håber at kunne forøge indtjeningen på deres biler.
En bilproducent som Volkswagen har oppet sig med hensyn til førerassistentteknologi, og drømmer om at tjene penge på sådanne funktioner, når de udvikler ny software til deres biler. Den avancerede selvkørende teknologi skal gøre køreturen mere effektiv – og det kan være værdifuldt for Volkswagen.
Se også: Nyheder om elbiler
Betal for friheden til at lave andet på køreturen
For at opnå dette har de oprettet en ny afdeling kaldet Cariad. I en snak med Bloomberg sagde Cariads administrerende direktør, Dirk Hilgenberg, at der allerede findes en ny forretningsmodel – en abonnementsmodel eller funktion-on-demand – hvor man kan køre autonomt, hvis man ønsker det, de næste 80 kilometer.
“Det er vigtigt at have det, vi kalder en ’digital serviceplatform’, der lukker omverdenen ind – Google, Apple, Amazon – hvor du kan tage dine konti med for at streame og blive underholdt, eller hvor du kan arbejde med kontorprodukter, lave en videokonference eller forberede dig til det næste møde. Det er det produkt, vi ønsker at sælge. Produktet er vores platforme”, sagde han.
Han håber, at Volkswagen-kunderne kan genvinde noget af den tid, der går tabt ved aktiv kørsel, ved at kombinere disse funktioner. Det er grundlæggende den samme slags løfter, som Tesla har givet i årevis, og de har endnu ikke indfriet alle disse forhåbninger.
Se også: Vores motorjournalister tester elbiler
Forbrugerne bryder sig ikke om abonnementer på funktioner
Undersøgelser har vist, at størstedelen af bilkøbre ikke ønsker at betale for en månedlig eller årlig abonnementstjeneste. Der er dog flere producenter af elbiler, der ønsker at gå denne vej – på den ene eller den anden måde. Elbiler er dyre at producere og kræver ikke samme service som brændstofbiler, hvilket betyder, at producenterne tjener færre penge på dem. Derfor skal der tjenes penge på andre måder. Er tillægstjenester som disse fremtiden? Det må tiden vise.
Se også: Læs alt om forsikring af elbil