Volkswagens solid state-batteri viser ekstrem holdbarhed

Volkswagens nye solid state-batteri viser imponerende holdbarhed. Kører 500.000 km med tab i kapacitet på kun 5 procent.

Volkswagens solid state-batteri viser ekstrem holdbarhed

Volkswagen har gennemført en test af deres kommende solid state-batteri med imponerende resultat. Testen viste, at batteriet nærmest ikke taber kapacitet.

Se også: Alle elbiler fra Volkswagen i Danmark

95 procent kapacitet efter 500.000 km

Et af de næste store udviklingsskridt inden for elbiler forventes at blive det såkaldte solid state-batteri, som flere bil- og batteriproducenter hver især udvikler på. Volkswagen har, i samarbejde med QuantomScape, udviklet et solid state-batteri, som netop har gennemført en vigtig test.

Batteriet blev testet af PowerCo, der blandt andet testede holdbarheden på batteriet. Her gennemførte batteriet med bravur 1.000 opladningscyklusser, svarende til 500.000 kilometers kørsel, med hele 95 procent resterende kapacitet.

5 procent tab efter en halv million kilometer er meget imponerende. Resultatet fra PowerCo blev, at det nye batteri nærmest ikke ældes.

Se også: Specifikationer, priser og pricatleasing af elbiler

VWs solid state-batteri gennemførte holdbarhedstesten med flot resultat.

Se også: Nyt om kommende elbiler i Danmark i 2024 og 2025

Hvornår kommer solid state-batteri?

Hvornår kan man så forvente det nye solid state-batteri klar i elbiler fra Volkswagen, er det naturlige spørgsmål.

Det er Volkswagen desværre ikke klar til at afsløre endnu.

“Disse resultater fra Volkswagen-koncernens PowerCo-test gør det klart, at QuantumScapes solid state litium-metal-celler er i stand til at yde exceptionelt. Selvom vi har mere arbejde at gøre for at bringe denne teknologi på markedet, kender vi ikke til noget andet litium-metal-batteri i bilformat, der har vist så høj afladningsenergi over et sammenligneligt antal cyklusser under lignende forhold,” siger Jagdeep Singh, der er grundlægger og administrerende direktør for QuantumScape.

Det tyder altså på, at solid state-batteriet fra Volkswagen stadig ligger langt ude i fremtiden.

Flere andre bilproducenter satser også stort på solid state. Toyota påstår, at de vil have en elbil med solid state-batteri i 2027. Samtidig påstår batteriproducenten StoreDot, at man stadig er meget langt fra, at kunne masseproducere solid-state batterier.

Indtil solid state er klar må vi nøjes med semi solid state-batterier.

Se også: Disse elbiler klarer sig allerbedst i test

Vi anbefaler:
Sådan oplader du bedst hjemme med ladeboks
Find bedste forsikring til din elbil