Xpeng kan snart have produktion af elbiler i Europa
Xpeng vil gerne have produktion i Europa og Magna Steyr har ledige produktionslinjer. Xpeng, Magna Steyr og kinesiske GAC Motor er angiveligt tæt på at indgå en aftale om produktion af elbiler i Østrig.
Se også: Sammenlign alle elbiler på kvalitet og pris
Xpeng kan undgå høje importafgifter
Xpeng, der blev det mest succesfulde kinesiske elbilmærke i Danmark i 2024 og indtil videre ligger på førstepladsen i 2025, er blevet ramt af EU’s høje importafgifter på elbiler fra Kina.
Eksport af Xpengs elbiler fra Kina til Europa tilægges en ekstra importafgift på 20,7 %, oveni de normale 10 %. Det har gjort det betydeligt mindre fordelagtigt for Xpeng, at sælge elbiler i Europa.
Xpeng har længe undersøgt muligheder for produktion i Europa, hvorved man kan slippe for importafgifter, og har angiveligt fundet en partner.
Det skulle være Østrigske Magna Steyr, der er kendt for at producere biler i premiumklassen, som Mercedes-Benz’ G-klasse. Magna Steyr indgik en aftale Fisker, før den amerikanske bilproducent stoppede produktionen efter en konkursbegæring. Det betød, at den østrigste bilproducent pludselig stod med tomme produktionslinjer.
Magna Steyr ser nu ud til at være tæt på at afslutte kontrakter med mindst to kinesiske elbilproducenter – XPeng Motors og GAC Motor Group – om at bygge deres respektive modeller i Østrig til kunder i EU.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Perspektivering
Xpeng kan dermed slippe for at betale de ekstra afgifter for import. På den anden side er produktionsomkostninger i Østrig sandsynligvis højere end i hjemlandet.
Vi forventer derfor ikke, at Xpengs produktion af elbiler i Europa betyder, at deres elbiler bliver billigere. Det betyder nærmere, at de kan fastholde de aktuelle (og skarpe) priser.
Der er for Xpeng dog også en stor værdi i at kunne sige, at man producerer elbiler i Europa til europærer i en tid, hvor bæredygtighed betyder mere og mere for kunderne.
Xpeng blev i 2024 den 11. mest populære elbilproducent med et salg på 2.852 biler og en markedsandel på 3,2 procent. Lige efter Xpeng ligger den kinesiske gigant BYD.
Se statistik og salgstal for elbiler i Danmark
Vi anbefaler:
De 5 bedste elbiler til familien
Disse elbiler er Bedst i Test
Hvilke elbiler kommer i 2025, 2026 og 2027?