Xpeng lancerer ny stor sedan – mød Xpeng P7+

Xpeng har lanceret sedanen P7+ med nyt design, større rummelighed og ny teknologi. Se specifikationer og forventet pris på Xpeng P7+.

Xpeng lancerer ny stor sedan – mød Xpeng P7+

Xpeng har løftet sløret for efterfølgeren til sedanen P7. Den nye Xpeng P7+ byder på nyt design, større rummelighed, masser af ny teknologi og meget høj effektivitet.

Se også: Alle elbiler fra Xpeng i Danmark

Om den nye Xpeng P7+

Xpeng er nu endelig klar med en efterfølger til sedanen P7. Her kigger vi på det nye design, specifikationer og teknologi i den nye P7+.

Den oprindelige P7 var den anden elbilmodel fra Xpeng, der blev lanceret tilbage i 2019. Godt nok er P7 opdateret med nye specifikationer, men designet er uændret. Der var derfor på tide, at Xpeng lancerede i ny sedan.

Meget er ændret på en nye Xpeng P7+. Fronten er ny, bagenden er ny og bilen er vokset. Xpeng P7+ er hele 5.056 mm lang og har en akselafstand på hele 3 meter. Det er større akselafstand end end Volvo EX90 – flagskibet fra Volvo.

P7+ slår også Tesla Model 3, BYD Seal, Hyundai Ioniq 6 og Polestar 2 på akselafstand.

Xpeng P7+ tilbydes med to batteristørreler: 60,7 kWh og 76,3 kWh. De giver en CLTC-rækkevidde på henholdsvis 620 km og 710 km. Vi forventer en WLTP-rækkevidde på cirka 509 og 582 km.

Se også: Specifikationer på Xpeng P7+

P7+ er ifølge Xpeng ekstremt aerodynamisk og effektiv. Xpeng påstår, at P7+ kun bruger 11,6 kWh pr. 100 km.

Dens cockpit drives af en Qualcomm Snapdragon 8295-chip og førerassistentsystemer af to Nvidia Orin-processorer.

I Xpeng P7+ er LiDAR-sensoren væk og erstattet med et nyt kamerabaseret “Eagle Eye”-system i stil med Tesla Vision. Ifølge Xpeng kan systemet indsamle information mere præcist, mere tydeligt og fra en længere afstand end traditionelle kameraer.

Se også: Sammenlign elektriske sedaner med hinanden

Pris på Xpeng P7+

Hvad kommer Xpeng P7+ til at koste? Der er endnu ikke en kinesiske pris på bilen og det er derfor svært at komme med et kvalificeret bud på en dansk pris.

Med det sagt er Xpeng P7+ større og virker mere premium end den nuværende P7. Vi forventer derfor en højere pris end de 399.900 kr., som en Xpeng P7 koster.

Leveringerne starter i november i Kina. Vi forventer, at P7+ kommer til Danmark i løbet af 2025.

Dog vil P7+ kunne forudbestilles i forbindelse med fremvisningen ved Paris Auto Show. Det er derfor slet ikke umuligt, at man her også vil kunne forudbestille i Danmark.

Se også: Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2025

Billeder af Xpeng P7+

Der er endnu ikke interiørbilleder af den nye Xpeng P7+. Vi opdaterer artiklen, når vi har flere billeder.

Konkurrent til Volkswagen ID.7 eller Tesla Model 3?

Af en helt ny kinesiske producent at være, har Xpeng har klaret det godt i Danmark. Xpeng har solgt 1.307 elbiler i 2024, hvilket placerer dem på en 14. plads blandt de bedst sælgende bilmærker i Danmark.

Dog er P7 uden tvivl den dårligst sælgende model fra Xpeng, hvor SUV’erne G9 og G6 brillerer.

Kan en større og mere premium sedan friste danskerne? Spørgsmålet er, hvor Xpeng vil placere den nye P7+. Er den stadig en konkurrent til de billigste sedaner eller går den efter Volkswagen ID.7?

Vi håber, at P7+ går efter Tesla Model 3 og andre i prisklassen omkring 300.000-400.000 kr., hvor den ligner en fremragende konkurrent.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet