Xpeng vil lave hybridbiler med lang elektrisk rækkevidde

Kunpeng Super Electric System er hjertet i næstegenerations plug-hybridbiler fra Xpeng med meget lang rækkevidde og ekstrem hurtig opladning.

Xpeng vil lave hybridbiler med lang elektrisk rækkevidde

Xpeng, der indtil videre har været en ren elbilproducent, præsenterede i nat et stort strategiskifte for virksomheden. Det såkaldte Kunpeng Super Electric System er grundlaget for næstegenerations plug-in hybrider med lang elektrisk rækkevidde og hurtig opladning.

Se også: De billigste elbiler på vejene

Xpeng lancerer EREV-system med lang el-rækkevidde

Xpengs nye teknologi med udvidet rækkevidde kaldes Xpeng Kunpeng Super Electric System og vil være et næstegenerationssystem til det globale marked. Ifølge producenten er der tale om et revolutionerende system.

Der er her tale om et såkaldt “EREV”-system (Extended Range Electric Vehicle), som i bund og grund er et plug-in hybridsystem, men forskelligt fra de plug-in hybrider som vi ser på markedet i Danmark i dag.

EREV kan betragtes som den næste generation af plug-in hybridbiler. Den benzindrevne motor er helt afkoblet fra bilens drivlinje og en EREV bruger en forbrændingsmotor udelukkende som en generator. Generatoren er normalt en benzinmotor og har kun til formål at oplade batterierne, når de er ved at være flade.

Selve motoren i en EREV kan køre med konstant omdrejningstal ved sin mest effektive hastighed, hvilket sparer på brændstoffet. EREV-systemet er dertil langt mindre kompliceret end i den traditionelle plug-in hybrid.

Xpeng vil byde ind med plug-in hybrider med det nye Kunpeng-system med en elektrisk rækkevidde på 430 km (CLTC). Med så lang en elektrisk rækkevidde bruges benzinmotoren udelukkende, når man skal køre meget langt uden at kunne komme til en lynlader. Med benzinmotoren vil den have en kombineret rækkevidde på op til 1400 km.

Se også: Fremtidige elbiler, der kommer i 2024, 2025 og 2026

Xpeng Kunpeng Super Electric System.

Plug-in hybridbil med lynhurtig opladning

Dertil vil systemet have hurtig opladning, hvor 10-80 procent klares på ned til 12 minutter ved en lynlader.

Når benzinmotoren er nødvendig at bruge, bliver man ikke mødt med den sædvanlige motorlyd. Xpeng forventer, at støjniveauet kun øges med 1 decibel, når motoren er tændt og fungerer som generator.

Systemet bruger AI til at optimere systemet ud fra vejforhold, batteristatus og mere, så hvis bilen for eksempel er ved at løbe tør for strøm, vil motoren blive varmet op på forhånd.

Se også: Se priser, test og specifikationer på elbiler

Perspektivering

Hvorfor kaster en elbilproducent som Xpeng sig pludselig over hybridbiler? En af forklaringerne er, at Xpeng har oplevet stor succes i Europa, hvor de nu er ramt af den nye importtold på elbiler. Tidligere var der en importtold på 10 procent, men nu betaler Xpeng hele 31,3 procent told på hver elbil, der importeres til Europa.

Et smuthul er plug-in hybrider, der derimod ikke rammes af de nye og meget højere importtolde. Med et system som Kunpeng Super Electric System, der vil byde på langt forbedrede plug-in hybridbiler, kan Xpeng måske gøre type bil attraktiv blandt bilkøbere i Europa, og dermed omgå importtolden.

Se også: Alle elbiler fra Xpeng i Danmark

Vi anbefaler:
Den bedste og billigste elbilforsikring
Her er de billigste elbiler på vejene