Polestar 5 får nyudviklet drivlinje med 884 hestekræfter

Når Polestar 5 lanceres er det med voldsomme kræfter gemt under "motorhjelmen". En nyudviklet drivlinje giver den hele 884 hestekræfter.

Polestar 5 får nyudviklet drivlinje med 884 hestekræfter

Polestar har netop sluppet flere informationer om deres kommende store luksus-sedan fri. Når Polestar 5 lanceres i 2024 bliver det på en ny stærk drivlinje, der nok skal sætte skub under den ellers store elbil.

Sidste år afslørede Polestar, at den smukke Polestar Precept-konceptbil kommer i produktion. Precept skulle nemlig blive til Polestar 5.

Læs også: Test af Polestar

En elektrisk 4-dørs performance GT

Indtil videre er Polestar 2 Polestar’s eneste elektriske bil på markedet, men bilmærket har ambitiøse planer. I år præsenteres deres næste elbil, Polestar 3, senere en Polestar 4 og til sidst den flotte Polestar 5. Og det er sidstnævnte som Polestar 5 i dag kommer med spændende nye informationer om.

Polestar 5 bygges på ny mekanisk platform med en unik undervogn i bonded aluminium, som er en vigtig faktor for at skabe bilens dynamiske signatur.

I Sverige er udviklingen af en ny elektrisk drivlinje nu i fuld gang, som for første gang skal bruges i 5’eren. En ny elektrisk motor bagved vil give en bedre effekt sammen med en 800 volt-arkitektur. Kombineret med en elmotor med høj effekt foran skal drivlinjen med dobbeltmotor levere over 650 kW (884 hk) og 900 Nm.

“Polestar 5 er et projekt, der definerer virksomheden. Dens progressive design og avancerede teknik sætter tonen for Polestars fremtid. Vi har store talenter om bord, som gør det muligt for os at skabe ikoniske elbiler,” siger Thomas Ingenlath, Polestars administrerende direktør.

Polestar Precept aka Polestar 5
Polestar Precept aka Polestar 5

Udviklingen går som planlagt

Ifølge producenten går udviklingen af Polestar 5 som planlagt. Polestar benytter både ingeniør-teams i Storbritannien og Sverige.

Polestar 5 kommer (selvfølgelig) også med Googles infotainmentsystem, Android Automotive, som bilmærket var blandt det allerførste til at benytte. Det forventes dog, at systemet i 5’eren bliver noget mere avanceret. Android Automotive skulle blive endnu dybere integreret i Polestar 5, hvor bilen for eksempel automatisk genkender personen, der nærmer sig bilen, hvorefter sæde og mere indstilles til det gemte. Polestar forestiller sig også, at videostreaming bliver en større del af oplevelsen i bilen – mens den er parkeret eller under opladning.

Se også: Nyheder om elektriske biler