Producent: telefoner bliver midtpunkt i fremtidens biler
Sammen med præsentation af nye superopladere til mobiltelefoner, afslørede den kinesiske smartphonegigant Oppo, at også de vil bygge teknologi til fremtidens biler.
Flere kinesiske tech-virksomheder begynder at se potentialet i køretøjer. Først så vi Huawei skifte deres fokus til biler, derefter sprang Xiaomi med på vognen (bogstaveligt talt) med gigantisk investering i elbiler, og nu er det altså blevet Oppos tur. Og den vej som udviklingen går, så forstår man udmærket Oppos beslutning. For som Oppo selv siger, så er smartphones på vej til at blive kontrolcenteret i midtpunktet i biler. Smartphonen bliver en mere og mere integreret del af vores køretøjer. Og til bilerne vil Oppo nu lave et udvalg af teknologier, som bilproducenter vil kunne benytte sig af. Oppo har allerede dannet sig partnerskaber med kinesiske bilproducenter som NIO, BYD Auto og Geely.
Læs også: 30 millioner Volkswagen-biler får 4G-teknologi fra Huawei
Smartphonen styrer alt i bilen
Oppo vil bygge forskellige smart komponenter til bilen, hvor deres lynhurtige trådløse opladning er en oplagt mulighed. Oppo skriver, at brugerne vil kunne få deres avancerede 65W VOOC USB-opladning og 40W VOOC trådløs opladning indbygget i bilen.
Og der er mange andre planer hos Oppo. Ens for dem alle er, at smartphonen skal være hjertet af det hele og den skal kunne styre nærmest alt i bilen. Smartphonen låser via bluetooth bilen op, man vil hjemmefra kunne tænde for aircondition i bilen eller fx finde bilen ved at aktivere dythornet. Et stigende antal avancerede teknologier vil blive indarbejdet i smartphone-køretøjets tilslutningsøkosystem.
Og det hele skal kunne udvides til fx et smartwatch, som Oppos Watch 2, som også skal være forbundet til bilen.
Det er noget lignende vi ser Huawei arbejde på, så det tyder på at de to smartphonekonkurrenter bliver konkurrenter påny. Formår en smartphoneproducent at udstyre en bil med deres smarte teknologi, så vil der dermed også være god grund til at have en smartphone af samme mærke, så man kan få mest muligt ud af bilen. Og herefter følger så resten af økosystemet af tilbehør, som fungerer med både smartphone, ur og bil – og det er netop den forretningsstrategi flere kinesiske producenter arbejder på at gøre til virkelighed.
Læs også: Senest i 2035 er det slut med salg af benzin- og dieselbiler i EU
Historien forstsætter
Siden vi kørte denne artikel er der kommet nyt i sagen. Daniel Søgaard Hald gik videre med historien. 23/8/2021 samlede vi op på historien og publicerede en nyhedsartikel med fokus på Analyse: Antallet af 5G-telefoner mere end fordobles i 2021 – Den videre historie kan du læse her. Redaktionen har fortsat interesse for emnet. Læs seneste nyt om Smartphone..