Samsung sidder på 96% af markedet for foldbare telefoner
Samsung var det første selskab til at reintroducere klaptelefoner i Danmark, da de kom med den første Galaxy Fold tilbage i 2019, og er i dag dominerende på markedet.
Siden den første Fold har Samsung introduceret modellen Galaxy Flip, som i dag står for cirka 75 procent af Samsungs salg af foldbare telefoner i Danmark. Også Motorola forsøger sig ihærdigt med foldbare telefoner i Danmark, og senest OnePlus med deres nyintroducerede OnePlus Open.
Se også: Test af de nyeste foldbare telefoner
Mange overvejer en foldbar telefon, men få køber
Derfor er det ikke overraskende, når analyseselskabet Gfk fortæller, at Samsung sidder massivt på markedet for foldbare telefoner i Danmark. Faktisk har Samsung nærmest totalt ejerskab på det foldbare marked med 96 procent markedsandel.
Markedet for foldbare telefoner er dog stadig mikroskopisk. I dag udgør salget af foldbare telefoner 1 procent af det samlede mobilsalg i Danmark. YouGov har udført en undersøgelse for Samsung, som mobilsiden.dk blev præsenteret for ved et presseevent i sidste uge.
Ifølge undersøgelsen overvejer 14 procent af de danske mobilbrugere at købe en foldbar telefon, næste gang de skal skifte deres mobil ud.
Alligevel forventer Gfk kun, at salget af foldbare telefoner i 2027 vil udgøre 5 procent af det samlede mobilsalg herhjemme.
Samsung fortæller samtidig, at salget af foldbare telefoner steg med 62 procent i 2022, men det er faldet med 7,3 procent i 2023. Samsung vil med andre ord ikke kunne komme sovende til, at øge salget af foldbare telefoner.
De nyeste foldbare telefoner fra Samsung blev lanceret i slutningen af i juli, Galaxy Z Flip5 og Galaxy Z Fold5.
Se også: Seneste nyt og rygter om mobiltelefoner
Vaner afholder folk fra at købe foldbare telefoner
I en undersøgelse og rundspørge, som Samsung havde inviteret 50 brugere til, kom det frem, at det først og fremmest er vaner, der afholder folk fra at købe en foldbar telefon. Lavpraktiske ting som at skrive sms’er og bruge tastatur på en mobil som Fold, blev for eksempel beskrevet som den ”sværeste tilvænning.”
Samsung medgiver dog også, at prisen spiller ind. Hvis man normalt køber en mobil til omkring 5.000 kroner, er det et stort spring pludselig at skulle give op mod 15.000 kroner.
Se også: Disse mobiltelefoner er bedst i test
Mobilsalget falder i Danmark – men vi betaler gerne mere
Mobilsalget i Danmark har de sidste par år været nedadgående, ifølge Gfk. I coronaperioden 2020 og 2021 steg mobilsalget med henholdsvis 9,1 og 11 procent, mens salget i 2022 faldt med 3,3 procent og ved udgangen af oktober 2023 var mobilsalget faldet med yderligere 5,6 procent. Det skyldes, lyder vurderingen fra Gfk, et mættet marked, inflation og mindre efterspørgsel på nye produkter.
Det sidste hænger sammen med, at brugerne holder i længere tid på deres telefoner end tidligere. Hvor mange tidligere skiftede deres telefon ud med cirka 18 måneders mellemrum, sker det nu med 36 måneders interval.
Til gengæld bruger de danske mobilkøbere flere penge på en ny mobil. I 2016 brugte kun fire procent mere end 7.500 kroner, når de købte ny mobil, i dag er tallet på 28 procent. For de producenter, der satser på foldbare telefoner, er der altså håb forude, når folk i større grad er indstillet på at betale mere for en ny mobil.
De bedste priser på Samsung Galaxy Z Flip5 256 GB
Opdateret 23/11 2024
Samsung Galaxy Z Flip5 256 GB udbydes af 12 udbydere. Du kan spare op til 7.951,-. Ovenfor ser du dagens tre bedste tilbud på Samsung Galaxy Z Flip5 256 GB