Forskning anviser formidling via iPad
Forskere fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Digital Urban Living og Aarhus Universitet udviklede sidste år e-magasinet refleXx.dk, som et eksperiment for hvordan journalistisk indhold fungerer på en iPad – samt for at få viden om, hvordan brugerne “opfører” sig med det nye medie i hånden.
Forskerne ønskede at finde ud af, hvilke typer historier brugerne ville have, hvordan designes et tablet-medie, hvordan produceres unikt indhold til iPad og iPhone og hvordan udnyttes de tekniske muligheder til fulde.
Da første generation af iPad’s så dagens lys i april 2010, forventede man det ville blive brugt som et lean back-medie, hvor brugeren er passiv.
Men undersøgelsen har vist, at iPad’en bruges ligeså ofte som en ny internet-enhed, og brugeren forventer de samme funktioner og navigationsmuligheder som ved almindeligt internet brug.
Siden iPad’en kom på markedet er der kommet mange andre tablets, og det tyder derfor også på det er en medieform, som er kommet for at blive.
Rapporten “Et medie til hånden” udkommer i dag.
Læs også:
– Stor test af fem tablets – kun én vinder
– iPad – Apples gave til computerfolket (test)
– Billige tablets er penge ud af vinduet