Det globale salg af smartphones faldt med 9 procent i Q3 2022
Tallene for det globale smartphonesalg for perioden juli-september 2022 er kommet ind, og ifølge Canalys er salget faldet med 9 procent i forhold til samme periode sidste år.
En kombination af, at forbrugerne forbruger mindre og økonomisk usikkerhed har resulteret i det dårligste kvartal for smartphonemarkedet siden Q3 2014.
Se også: De bedste telefoner til prisen
Samsung og Apple får større markedsandele
Samsung sidder stadig på førstepladsen med en markedsandel på 22 procent, og det takket være store reklamekampagner for de telefoner, selskabet allerede har på lager for at undgå at brænde inde med dem. Det er en fremgang på 1 procent sammenlignet med sidste år.
På andenpladsen finder vi Apple med en markedsandel på 18 procent, og Apple er også den eneste anden producent, der kan indkassere en opgang i forhold til sidste år, hvor markedsandelen lå på 15 procent.
Xiaomi ligger på tredjepladsen med en markedsandel på 14 procent, mens Oppo indtager fjerdepladsen med ti procent af markedet, og som nummer fem Vivo med ni procent. De havde henholdsvis 14, 11 og 11 procent af markedet sidste år.
Se også: Find priser på telefoner
Ingen bedring i udsigt for branchen
Vender man blikket fremad, mener Canalys’ analytikere, at det ikke tyder på nogen forbedring af disse tal, idet efterspørgslen på smartphones forventes fortsat at være lavt ind i Q4 2022 og H1 2023.
Producenterne bliver nødt til at regulere produktionen og leveranceaftaler med sine leverandører.