FC Barcelona omfavner NFT og metaverset

FC Barcelona vil omfavne nye teknologier som NFT, kryptivaluta og metaverset for at tilbyde nye muligheder for deres fans.

FC Barcelona omfavner NFT og metaverset

Præsidenten for FC Barcelona, Joan Laporta, har skitseret, hvordan en af verdens mest berømte fodboldklubber skal udnytte teknologier som blockchain, non-fungible tokens (NFT) og metaverset for at skabe mulighed for vækst og øge bæredygtighed.

NFT og egen kryptovaluta

I sin keynote på MWC 2022 indikerede Laporta, at FC Barcelona har planer om at lancere sin første NFT inden længe. Detaljer om projektet bød præsidenten dog ikke på.

Han afslørede desuden, at klubben har planer om at skabe sin egen kryptovaluta og generelt ser blockchain som et vigtigt redskab i udviklingen af interessante tjenester for klubbens 300 millioner fans verden over.

Skal tilbyde nye innovative produkter

”Vi er innovative i brugen og tilpasningen af teknologier, og det vil vi fortsætte med at være,” sagde han i keynoten og fortsatte: “I den seneste tid har der været stor opmærksomhed omkring blockchain-produkter og -tjenester såsom NFT’er og metaverset. Vi bør være i stand til at tilbyde digitale produkter til vores medlemmer, vores fans, som vil være i overensstemmelse med klubbens værdi og skabe en meget interessant følelsesmæssig oplevelse”.

FC Barcelona, der har en 120 år lang historie og ejes af sine medlemmer, er i gang med en ombygning af sit stadion, Camp Nou. Ombygningen omfatter ny teknologi, forbedring af bæredygtighed og prioritering af øget tilgængelighed. De har allerede etableret Barca Studios til produktion af eget indhold, samt Barca Innovation Hub til ny teknologi.

Se også: Billige mobilabonnementer

Vil integrere flere former for esport og underholdning

Klubben har intentioner om at diversificere og integrere flere former for esport og underholdning: ” Vi ønsker at skabe nye muligheder for vækst” forklarede Laporta og tilføjede tilføjede:

“Vores mål er at vinde titler og gøre vores fans glade, men vi skal også drage fordel af mulighederne i sportsindustrien. Det er et spørgsmål om at overleve.”

Se også: Hvad er metaverset?